Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad skriva i href om ingenting skall hända

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-27, 13:44 #11
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Upptäckte den här tråden idag. Normalt sett bör man använda sig av

Min länk

Det finns flera fördelar med detta. Istället för # kan man använda en länk som är en javascript-fri backup om användaren har stängt av javascript. Funktionen doSomething() bör alltid returnera false vilket innebär att ett klick på länken inte följs. Om man använder javascript som kanske inte stöds av alla webbläsare kan man i doSomething() testa detta. Stöds inte den aktuella webbläsaren så kan man returnera true och då följs länken som en vanlig länk istället.

Sedan kan man också använda sig av ovan method som deSoto beskriver. Jag skulle dock göra det lite elegantare genom "behaviour"-tekniken som beskrivs på http://www.dotvoid.com/view.php?id=56.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-27, 13:55 #12
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
Håller med om det du skriver, men kanske inte i detta fallet eftersom det bara handlar om att visa gömda lager, och då bör man inte använda en anchor-tag. I detta fallet bör man från början ha alla lager framme, och i onload gömma dem, och då även lägga cursorointer på rubrikerna.

På så sätt märker inte den som har javascript avslaget något, och den som har javascript på får all javascript-funktionalitet ändå.

EDIT:
Liten brasklapp, handlar det om väldigt många lager så är det bra att köra med anchor-tag, eftersom det är lite taskigt att göra så att de utan javascript måste scrolla igenom metervis med lager.
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-01, 06:31 #13
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
Citat:
Det bästa är väl att inte använda en anchor-tag, utan använda div/span och lägga onclick-event på den. Med CSS kan du göra så att man får en pekar-hand när man hovrar elementet.
Ps. Angående att imitera länkar genom att ge en text en viss färg och att göra den understruken. Nu har jag läst lite om detta och det verkar som en bra idé - MEN det förstör för blinda. De kan nämligen inte använda den inbyggda navigeringen (via tangentbordet) för att ta sig "låtsas-länken". Därför är det nog bäst att använda en riktig länk ändå...
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-01, 15:14 #14
tedeh tedeh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 51
tedeh tedeh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 51
Citat:
Originally posted by swan@Feb 1 2007, 07:31
Citat:
Det bästa är väl att inte använda en anchor-tag, utan använda div/span och lägga onclick-event på den. Med CSS kan du göra så att man får en pekar-hand när man hovrar elementet.
Ps. Angående att imitera länkar genom att ge en text en viss färg och att göra den understruken. Nu har jag läst lite om detta och det verkar som en bra idé - MEN det förstör för blinda. De kan nämligen inte använda den inbyggda navigeringen (via tangentbordet) för att ta sig låtsas-länken. Därför är det nog bäst att använda en riktig länk ändå...
Naturligtvis ska man inte försöka imitera något, finns det en tagg som beskriver det man vill uppnå så ska man också använda den. En sak vore ju att inte alls definera href i länken, men då validerar ju inte din sida, dessutom ändras inte muspekaren när man hovrar över den.
tedeh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-03, 21:51 #15
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
mazadas avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
kass på javascript... o det verkar som DeSoto e nordisk mästare... så jag ställer frågan:

om jag vill att i detta fallet underlänkarna ska vara dolda från START med hjälp av javascript och inte CSS hur skriver jag då?


I mitt eget fall... hur gör jag om jag vill att:
<div id="hej> </div>
ska vara dolt från start med ett javascript?


Om man tar det i seo syfte... det verkar ju som sökmotorer inte fattar javascript.. men dom fattar css??? då kan man ju *lura* dom på detta sättet?
mazada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-04, 03:02 #16
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
<body onload="document.getElementById('hej').style.displ ay='none'">

Det kan dock hända att divver "blippar till" eftersom du inte kan gömma den innan du vet att den finns där (sidan har laddats)

Sökmotorerna blir nog klokare och klokare vad det gäller upptäcka att man "fuskar bort" text med css eller js på sidan skulle jag tro…

Edit: lite trist om detta bara skulle missbrukas, det finns bra skäl att använda ovan t ex
<div id="hej">Du har tyvärr inte javaskript påslaget eller … så därför fungerar vissa inte funktioner på …</div>
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-04, 08:54 #17
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
Ni kanske kan starta en egen tråd?
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-04, 09:23 #18
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
För att slippa "blippandet" av att ett element syns när man gömmer det i window.onload, så kan man i head köra:

document.write( '<style type="text/css"> #mitt-element { display: none; } </style>' );

På så sätt skriver Javascript ut CSS-regeln innan DOM-trädet är laddat, vilket gör att elementet döljs innan det hinner "blippa" till.
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-04, 23:21 #19
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
mazadas avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
Citat:
lite trist om detta bara skulle missbrukas,
Nej, för min del ska jag inte fuska... hela sidans meny ska döljas från början o då skulle jag bli knäckt om sökmotorerna skulle uppfatta det som fusk pga dolda länkar... det är ju inte dolt på det viset, det är ju lika mycket meny som en meny som visas från början Det är ju bara för att det ska se snyggt ut.. eh.. svårt o förklara.. men men... hoppas sökmotorerna utvecklas så dom förstår mig i mitt webbsidebyggande oxå då

Citat:
document.write( '<style type="text/css"> #mitt-element { display: none; } </style>' );
Stålande, exakt vad jag ville se!

Citat:
Ni kanske kan starta en egen tråd?
Förlåt jag drog tråden lite off topic.. men det va lite lite lite på spåret, o nu e jag färdig
mazada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017