FAQ |
Kalender |
2007-02-14, 23:26 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Om jag har en text på det här sättet
<span>text</span> och talar om att texten skall vara 12px, betyder det att jag vet att höjden på texten alltid är 12pixlar? Eller finns det andra css inställningar som påverkar den totala höjden? Går det att på förhand definera den exakta höjden på en text och vara säker på att den inte ändras? Jag vill alltså att höjden skall vara exakt likadan, dvs statisk, oavsett webbläsare, och oavsett om användaren byter textstorlek mha webbläsaren. Detta kanske är en nybörjarfråga men jag har försök att googla mig fram till ett svar utan att lyckas. Tacksam för svar. |
|||
Svara med citat |
2007-02-15, 14:37 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nej du kan inte bestämma den säkert (förutom om texten är en bild – men det stadiet är vi väl förbi i webbdesign). Det är med avsikt – sidorna ska vara tillgängliga även om man ser lite dåligt. Prova själv att ändra textstorleken i webläsaren, det går i alla webläsare (förutom IE6 om måttet i css:en är satt till px).
Försök istället fundera på hur du kan göra dina sidor att fungera bra även om texten blir större eller mindre, det finns flera bra lösningar på hur man gör sådant. Vad är det egentliga problemet som du försöker gå runt med att "låsa" textstorleken? |
|||
Svara med citat |
2007-02-15, 14:48 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har ett visst område/ruta till förfogande, den har en specifik höjd och bredd. Jag vill kunna använda så mycket som möjligt av utrymmet i området.
Högst upp i rutan vill jag ha en liten meny. Om jag vet höjden på menyn (vilket enligt ditt svar inte går) så kan jag lista ut hur mycket utrymme jag har kvar att använda. I det resterande utrymmet skall det vara en iframe som går till en extern sida som jag inte har kontroll över. Som jag förstår det kan jag inte sätta iframen till att vara 100%, för då får jag en ruta vars höjd är större (100% + höjden på menyn) än det jag kan använda. Förmodligen finns det något lätt sätt att lösa det hela, det är bara att min hjärna står stilla. |
|||
Svara med citat |
2007-02-20, 13:18 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
Ska man inte använda ems (0.2em osv) på text?
|
|||
Svara med citat |
2007-02-20, 14:46 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |