FAQ |
Kalender |
2007-03-20, 22:36 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har försökt att
Citat:
Iallafall jag har läst w3schools.com CSS tutorials + lite andra tutorials och försöker nu att studera hur folk har gjort Zen Garden sidorna. http://www.csszengarden.com/ Det här är vad jag inte fattar... 1.) Hur får dem "Zen Garden" bilden "h1.gif" att placera sig precis vid bakgrundens utritade vertikala linje? Är det.... Citat:
2.) Eller är det... Citat:
Hur ska man tolka padding värdena? Vad står första 0px för, vad står 175px för + resten? Jag kunde inte hitta referens material om den här typen av format i w3schools.com |
|||
Svara med citat |
2007-03-20, 22:54 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Installera web developer toolbar i FX och kör "outline block level elements" så kommer saker klarna tror jag.
På sidan så ligger h1 i: <div id="container"> som i sin tur ligger i <div id="intro"> En av dem, nämligen container i detta fall har padding:110px padding till vänster om sig. såhär fungerar paddingen: padding: uppe höger nere vänster; Alltså clockwise fördelning av värdena. |
||
Svara med citat |
2007-03-20, 23:01 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle rekommendera att du tar en titt på (http://msdn.microsoft.com/library/de...node_entry.asp)
Citat:
|
||
Svara med citat |
2007-03-20, 23:22 | #4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Coolt en Plugin till min Firefox!
Vet nån förresten om nåt bra plugin som sparar hela innehåll av en CSS hemsida? Hittills måste jag klicka på varje enskild bild för att få med allt inkl. CSS filen. |
|||
Svara med citat |
2007-03-21, 12:11 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag tror du kan göra det med web developer toolbar som Björn rekommenderade.
|
|||
Svara med citat |
2007-03-21, 12:21 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2007-03-22, 00:12 | #7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hur gör du exakt för att spara hela innehåll av en CSS hemsida igen?
Jag laddade ner och tröck på meny alternativen Opera> File> Save as men får fortfarande som i Firefox bara ner html markup filen inte CSS filen eller bild filerna. Vad gör jag för fel? |
|||
Svara med citat |
2007-03-22, 01:27 | #8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har inte opera installerat just nu.. men det finns 3 olika val där under spara, testa dem alla, en av dem gör det du önskar.
eller ta bara "save page as" -> web page complete, i FX.. sen dra hem cssen separat. Den är det ju bara att surfa till i webbläsaren. |
||
Svara med citat |
2007-03-22, 11:41 | #9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ah jag fattar nu vad som är kruxet. Jag använder Linux: Ubuntu då får jag inte upp samma 3 vals alternativ som i Windows XP. Varken när jag använder Firefox eller Opera vad jobbigt!
|
|||
Svara med citat |
2007-03-22, 13:55 | #10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
jag byggde också allt med tabeller.. men nu går det lika snabbt (om inte snabbare) att bygga det med CSS
plus att sidan laddas snabbare då det blir mycket innehåll.. angående padding och margin.. man kan även köra: padding-left: värde; padding-right: värde; etc.. sätter man padding: och sen endast ett värde så blir det värdet satt på alla sidorna.. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|