Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Avdragsgillt med Handelsbanken Finans?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-05, 16:54 #11
Jonny Strömberg Jonny Strömberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 32
Jonny Strömberg Jonny Strömberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 32
Citat:
Originally posted by Tobbe@Apr 5 2007, 16:43
För att vända diskussionen, vad är det du behöver åstadkomma så försöker vi hitta en lösning på andra hållet istället?
Som sagt, tänkte köpa en projektor till firman.

Men saken är den att jag är student och får både CSN och bostadsbidrag, firman är något jag driver på sidan om. Får kontinuerlig in pengar men eftersom jag inte vill förlora vare sig CSN eller bostadsbidragen så ser jag till att investera så mycket som möjligt av mina pengar. Så jag försöker tillskillnad från de flesta andra ha så lite vinst som möjligt i mitt företag

Just därför vore det smidigt att slippa köpa något som jag måste avskriva.

Har pratat med Komplett.se och som det ser ut så är ett avtal med t.ex. Vasa Kredit mitt enda alternativ (har släkting som kan borga för mig så kredit borde ju inte vara ett problem?)

Eller är det någon annan som har ett bra förslag på lösning?
Jonny Strömberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-05, 18:06 #12
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
För att reda ut fråga ett om inte så gjort:
"Om du köper ett inventarium får du göra avskrivningar på hela utgiften enligt de vanliga regler för avskrivning, även om du inte betalt hela utgiften under räkenskapsåret"
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-05, 19:12 #13
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Om du vill ha så låg vinst i företaget som möjligt på grund av att du är student, så är det mest intressant att skriva av så mycket som möjligt på dina invetarier, dvs. ha en kort ekonomiskt livslängd på dem.

Reglerna för avskrivning är att om projektorn kostar max 5.000 kr (exklusive moms om du är momsregistrerad), så skriver du av den direkt.

Kostar projektorn mer än 5.000 kr och du beräknar att den ekonomiska livslängden är högst 3 år, skriver du av den direkt.

Av ovanstående ser du att om det inte är direktavskrivning så startar flera avskrivningar när det ska skrivas av på 4 år eller mer.

Sedan har det ingen betydelse hur du har finansierat inköpet av inventariet och hur lång ammorteringstid du har på finansieringen.

Om du leasar en projektor, så har du ingen avskrivning på den. Du får jämföra hyran på ett år mot avskrivning per år om du vill att projektorn ska orsaka så stor kostnad som möjligt i företaget.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-05, 20:00 #14
Jonny Strömberg Jonny Strömberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 32
Jonny Strömberg Jonny Strömberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 32
Citat:
Originally posted by guran@Apr 5 2007, 19:12
Kostar projektorn mer än 5.000 kr och du beräknar att den ekonomiska livslängden är högst 3 år, skriver du av den direkt.
Du menar alltså om jag har beräknat att livslängden kommer att vara under 3 år (vilket jag gjort) så kan jag dra av den direkt? Dvs, då kan jag ju använda NetOnNets avbetalningsplan (Handelsbanken finans, 1 år - 0% ränta)? Dvs2. jag behöver inte bry mig om någon avskrivning?
Jonny Strömberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-05, 20:24 #15
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
Det intressanta här är om skatteverket tolkar det som om projektorn har en livslängd på högst tre år. Datorer för grafik och i andra sammanhang med datorer kan man göra så här, men en projektor...?
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-05, 20:25 #16
Jonny Strömberg Jonny Strömberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 32
Jonny Strömberg Jonny Strömberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 32
Citat:
Originally posted by end@Apr 5 2007, 20:24
Det intressanta här är om skatteverket tolkar det som om projektorn har en livslängd på högst tre år. Datorer för grafik och i andra sammanhang med datorer kan man göra så här, men en projektor...?
Men om man lyckas motivera det så stämmer det jag skrev?
Jonny Strömberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017