FAQ |
Kalender |
2007-04-23, 14:58 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har sett inlägg med listor över postnummer, men jag är ute efter en lista över "orter" i Sverige, lite mer detaljerat. Någon som vet var jag hittar en sådan databas? Sna - Sveriges Nationalatlas, hänvisade mig till Lantmäteriet men där har jag inte fått napp än. Skall användas vid registrering av användare i en community. Hur har ni gjort? Mvh Eric |
||
Svara med citat |
2007-04-23, 16:04 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
Svara med citat |
2007-04-23, 19:37 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Men jag hittar inget bra svar i dessa trådar (eller letar jag helt galet?). Några länkar till filer som inte ligger kvar och någon tipsar om Posten.se men de tar enligt dessa inlägg 2000 spänn för en lista.
Jag vill alltså inte ha postnummer utan orter. Har någon en uppdaterad lista eller en fungerande länk till en sådan så blir jag glad. Mvh Eric |
||
Svara med citat |
2007-04-23, 20:18 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
om du söker så hittar du som sagt, men det kräver också att man läser i tråden
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...&hl=postnr&s=wn Där kan du plocka ut alla orter |
||
Svara med citat |
2007-04-23, 22:01 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Stort tack!
|
||
Svara med citat |
2007-04-23, 23:46 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En sak jag undrar över: Till vilken nivå definierar du orter?
Du kan plocka orter ur Postens sorteringslista som är gratis och går att ladda ner från Postens hemsida. Men det finns massor med orter i Sverige som inte har ett postnummer. Flera orter kan ligga under en s.k. postort. Orterna har ett eget postnummer men de har en annan postort. För att ta ett exempl från Stockholms förorter. I postorten Bandhagen ligger förorterna Bandhagen, Högdalen, Rågsved och Hagsätra. (Kanske några till, men dessa vet jag bestämt.) |
||
Svara med citat |
2007-04-24, 00:45 | #7 | |||
|
||||
Administratör
|
Data finns också på sv.wikipedia.org. Har gjort en egen liten tabell med län -> komuner -> orter. Skall även parsea in postnummer dit.
Svara |
|
|