FAQ |
Kalender |
2004-06-01, 13:29 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Funderar på om det är värt att ha en nyhetsbrevstjänst.
Ni som skickar ut nyhetsbrev genom webbsidan, vilken belastning har det på servern? Vad är fördelarna med att använda nyhetsbrev och inte bara presentera nyheterna på sidan? Någon som har några direkta positiva erfarenheter? Hur står sig de fördelarna kontra den belastning och trafik det har på servern? |
|||
Svara med citat |
2004-06-01, 15:50 | #2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
Tillgäggas kan också att alla mina prenumeranter själva har valt att prenumerera på mitt nyhetsbrev, jag skickar ut det ca 3 ggr/mån. Hoppas att du blev lite klokare... // Mats |
|||
Svara med citat |
2004-06-01, 15:53 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2004-06-01, 17:21 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag undrar vilken teknik ni använder er av som skickar ut nyhetsbrev via hemsidan.
Kör ni en databasfråga och använder resultatet i en typ while-slinga där ni matar ut ett brev för varje varv i slinga? Lägger ni på alla mottagare som bcc? Eller? |
||
Svara med citat |
2004-06-01, 19:53 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag (som ASP nörd) använder mig av den inbyggda funktionen i ASP för att skicka mail...
Jag skickar oftast 1 mail till varje medlem (en loop).. Det eftersom jag då kan skriva Bäste Jimmy Staff! bla bla bla... Men framförallt att många betraktar ett mail med 6000 st i bcc raden som spam eller liknande... Många servrar har typ max 100 mottagare som gräns... |
||
Svara med citat |
2004-06-02, 15:33 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är ju fördelen med att "loopa" varje brev att det går att sätta in variablar i det. Dock innebär en loopning att det blir "server-time-out" förmodar jag.
Hur kan jag kringgå det problemet? |
||
Svara med citat |
2004-06-02, 15:57 | #7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag kör perlskript som skickar ut ett par tusen brev varje natt. Att låta webservern på en produktionsserver skicka ut breven känns relativt onödigt.
|
|||
Svara med citat |
2004-06-02, 19:29 | #8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Om det mot förmodan skulle bli det så kan du sätta timeouttiden oändlig innan du kör skriptet. I PHP gör du följande "set_time_limit ( int seconds)", sätter du en 0:a (nolla) sätter du tiden oändlig. |
|||
Svara med citat |
2004-06-02, 23:19 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
ASP :
Script.Timeout = 600 Är alltså sekunder... Men scriptet ska inte ta så lång tid.. sen ligger dom i mailrooten tills altl är skickat... Kolla inställningarna i ISA också så att du får skicka så många mail... |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|