FAQ |
Kalender |
2007-06-18, 17:35 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har en liten fråga. Är det lagligt att hämta information eller data från andra hemsidor, och använda det själv?
T.ex., om det finns en sida på Internet som tillhandahåller en databas där man kan söka reda på information. Om jag själv skriver ett skript som gör ett antal sökningar på den sidan, drar hem resultatet och lägger det i min egen databas för egna syften, är det olagligt? Ett annat exempel är t.ex. ifall jag bygger en sida som hämtar artiklar från en annan sida, och lägger upp dem på ett sätt som är enklare att läsa. I detta fall skulle man givetvis länka tillbaka till källan och inte på något sätt få det att framgå som eget material. |
||
Svara med citat |
2007-06-18, 18:07 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det du är inne på är hur upphovsrättslagen fungerar.
Det finns något som heter katalogskydd i sverige. Det innebär att du inte får kopiera någons databas som den personen har lagt stora resurser för att få ihop. Så rent generellt, så är svaret på din fråga NEJ. Däremot så finns det gränsdragningar som gör att du får lov att göra det. Ett klokrent exempel är att AllaAnnonser.se fick rätt mot Blocket, där AllaAnnonser läser av samtliga annonser från Blocket. För att du ska få ett riktigt bra svar, finns det nog två alternativ för dig: 1. Beskriv här på forumet ordentligt och noggrant vad du tänker göra. Det blir då lättare för någon att förklara gränsdragningen. 2. Kontakta en jurist med specielitet på upphovsrätt. Den personen kan ge dig ett snabbt och korrekt svar. |
|||
Svara med citat |
2007-06-18, 18:38 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för ditt svar.
Ett av mina projekt som jag har gjort på fritiden drar innehållet utav samtliga artiklar från en populär hemsida. Denna hemsida delar upp artiklarna i flera sidor, och är rätt svårnavigerad. Min sida lägger upp inenhållet utav artikeln på en enda sida, och gör det hela lite mer lättnavigerat. Det finns en länk till originalartikeln på varje sida. Jag funderade på att fixa en bra design till det hela och lägga upp den någonstans mest för skojs skull. Jämför med t.ex. www.imdblight.com. |
||
Svara med citat |
2007-06-18, 18:59 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2007-06-19, 03:24 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
AllaAnnonser ersätter visserligen Blockets sökmotor, men länkar åtminstone vidare till Blockets originalsida för annonsen ifråga. |
||
Svara med citat |
2007-06-19, 09:55 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
Svara |