Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nybörjare på affiliate annonsering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-26, 17:19 #1
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Har länge kört affiliate annonser på olika webbsiter, men nu funderar jag att köra en kampanj för en site via "någon"* av de olika affiliatenätverken.

Affiliate driven skall ingå i en större kampanj för en site, där även adwords samt printannonsering ingår

Jag funderar på om man skall lägga sig på % av försäljningssumman eller om man skall ge en fast avgift per försäljning?

Tänkte också ge hittelön för leadsen, dvs för de som registrerar sig som kunder i butiken.

Är det något man bör tänka på som nybörjare? Vilka fallgropar finns det att klampa ner i?

Är det någon av annonsnätverken som är bättre än andra när man är novis?

/Mattias
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-26, 17:55 #2
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Var lite försiktig och uppmärksam när det gäller ersättning för klick och leads. Dvs om de inte leder till försäljning. En del sajter uppmanar sina besökare till att klicka eller anmäla sig, eller tom belönar dem för det. Dels kostar det förstås, men det blir också rörigt och felaktig statistik om klicken inte görs av "intresse" och framförallt med en massa registreringar av kunder som inte är kunder. Det är väl det viktigaste att tänka på att undvika.

Sen om du lämnar ersättning per sale så var inte för snål. Räkna bara så att du inte går back, men om du ska köra en intensiv kampanj så lämna så mycket ersättning som möjligt till affiliatesajterna under den perioden. Skulle jag kört en tidsbegränsad kampanj så hade jag nog gett dem nästan hela överskottet, bara kostnaderna täcks. Eftersom vi ofta subventionerar frakten lämnar vi ersättning på försäljningsvärdet minus frakt.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-27, 20:04 #3
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
De flesta affiliateprogram säljer nog sig och sina affiliates alldeles för billigt när det gäller sales. Man tar en liten procentsats på den beställning som görs, men tänker sedan inte på att en kund ofta kommer tillbaka och handlar mer efter några månader och för detta får affiliates ingenting normalt.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-28, 09:31 #4
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Tack för inputten.

Man får ju välja vilka siter som blir bublisher, så det känns som om man kan undvika att hamna på de värsta "klicka på länkar och få belöning" siter.

Tez: Håller helt med dig om ersättningsnivåerna. Fast säljaren jag pratade med igår tyckte inte att man skulle lägga sig så högt till att börja med. Hellre starta lite lägre för att kunna höja senare var hans åsikt.

Jake: Korrekt och jag håller med dig. Fast hur löser man det på ett bra sätt?
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017