Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Raderad sida / konto hos Shellkonto

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-12, 16:29 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det hade varit lite trevligt med mer verklighetsanknytning. Till att börja med har faktiskt shellkonto bytt ut sitt avtal nyligen. Det innebär att det avtal de refererar till när du kontaktar dem som presumptiv kund är det nya.

För er förening gäller således det gamla avtalet där kontot aktivt behövde förlängas; förs efter att ni aktivt förlängt och godkänt det nya avtalet skulle det gälla.

Jag pratade med Anders om detta redan förra gången du försökte skriva ner dem totalt. Vad jag förstår har ni dels meddelat att ni har haft för avsikt att avsluta kontot och därefter inte förlängt kontot som är brukligt på shellkonto. När ni därmed slutade vara kund raderas kontot och allt innehåll.

När ni sedan kontaktar dem och vill ha tillbaka databasen så vill de vara snälla och återskapa den från backup. Problemet är bara att innan någon hinner återskapa er data går två diskar sönder samtidigt i backupservern.

Men shellkonto ger faktiskt inte upp där. Istället skickar de diskarna till Ibas som konstaterar att diskarna är så totalförstörda att det inte går att rädda någon data från dem.

Således är er databas helt försvunnen. Men i och med att ni inte varit kund längre än ett år hos Shellkonto borde ni ju i värsta fall ha en kopia på databasen från det att ni flyttade till dem.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-14, 20:55 #12
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 257
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 257
Inte lätt alla gånger. shellkonto verkar vara ett bra ställe. Jag kommer! Har man stor databas bör regeln var för ens eget väl:backup/hemma var 14nde dag så är man alltid säker. Eller kanske rent av varje vecka.
ponting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-19, 13:18 #13
Forsgrens avatar
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
Forsgrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Citat:
Originally posted by jonny@Aug 12 2007, 15:29
Det hade varit lite trevligt med mer verklighetsanknytning. Till att börja med har faktiskt shellkonto bytt ut sitt avtal nyligen. Det innebär att det avtal de refererar till när du kontaktar dem som presumptiv kund är det nya.

För er förening gäller således det gamla avtalet där kontot aktivt behövde förlängas; förs efter att ni aktivt förlängt och godkänt det nya avtalet skulle det gälla.

Jag pratade med Anders om detta redan förra gången du försökte skriva ner dem totalt. Vad jag förstår har ni dels meddelat att ni har haft för avsikt att avsluta kontot och därefter inte förlängt kontot som är brukligt på shellkonto. När ni därmed slutade vara kund raderas kontot och allt innehåll.

När ni sedan kontaktar dem och vill ha tillbaka databasen så vill de vara snälla och återskapa den från backup. Problemet är bara att innan någon hinner återskapa er data går två diskar sönder samtidigt i backupservern.

Men shellkonto ger faktiskt inte upp där. Istället skickar de diskarna till Ibas som konstaterar att diskarna är så totalförstörda att det inte går att rädda någon data från dem.

Således är er databas helt försvunnen. Men i och med att ni inte varit kund längre än ett år hos Shellkonto borde ni ju i värsta fall ha en kopia på databasen från det att ni flyttade till dem.
Vad menar du med "förra gången jag försökte skriva ned dem"? Åsyftar du den post som direkt raderades? Att redovisa för hur ett företag missköter sig kan väl knappast räknas som att försöka "skriva ned". Ser det illa ut får väl företaget skylla sig själv, att ta konsekvenser av sitt eget handlande är något man inte ska bli chockerad över.

Vi har meddelat dem att som det såg ut vid det tillfället skulle komma att sluta använda oss av deras tjänster, detta på grund av alla problem. Det stämmer. Det har jag inte försökt dölja. Det är däremot ingen uppsägning (återkommer till det).

Det Anders själv sade till personen från Lava då var att vi redan var inne i en ny avtalsperiod och att det inte gick att göra något åt, den skulle vi få betala för. Det påtalades även då att vi inte hade fått någon faktura från dem. Det har vi påpekat fler gånger efter dess med. Trots det har Shellkonto helt ignorerat det.

Det som "var brukligt" var att avtalet förlängdes, såvida de inte fått in en uppsägning minst 45 dagar innan den pågående perioden gått ut. Detta är också något Shellkonto upplyste om vid nämnda samtal.

Eftersom vi var inne i en ny period skulle det alltså löpa perioden ut, det vill säga nästan ett år till, först då skulle datan raderas. Vid utebliven betalning ska även kontot inaktiveras i 30 dagar. Något som inte heller det har skett. Vidare står det tydligt i avtalet "Nya avtalsvillkor skall anses accepterade av kund trettio (30) dagar efter att de publicerats på hemsida.". Vi har inte sett skymten av något förändrat avtal på deras sida (fortfarande idag är det samma som låg där i maj). Därför är det samma avtal jag som "presumtiv kund" löper under.

Enligt avtalet så skall även en uppsägning komma in skriftligt: "Uppsägning av avtalet skall vara Webbhotellet tillhanda senast 45 dagar innan ny avtalsperiod inleds. För att vara giltig måste uppsägningen vara undertecknad av kontoinnehavare."

Någon sådan har de inte fått. Vi har inte skickat någon sådan. I så fall ska de kunna visa upp en kopia så klart, något jag inte fick trots att jag begärde det. Då valde de i stället att helt sluta svara på mina mail.

Ja.. Det var så klart "jättesnällt" av dem att de skulle återskapa vår data. De hade raderat den trots att vi inte sagt upp kontot och trots att vi påtalat för dem att vi inte fått någon faktura. Jättebussigt. Särskilt med tanke på att de helt bryter mot sina egna förfaranden både för uppsägningar och sena betalningar (vilken av de två delarna de nu vill försöka få det att gälla).

Att diskarna skulle vara skickade till Ibas är inget vi på något vis har fått en enda indikation om. Däremot har de sagt att de hört sig för angående priser.

Kund hos Shellkonto hade vi varit i mer än ett år (varför tror du att det skulle vara mindre än ett år?). Vi hade då varit kunder hos dem sedan augusti 2005. Jag får det till att vara mer än ett år.

Fint att se att Shellkonto diskuterar sina kunder med utomstående personer helt öppet med.
Forsgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-19, 13:23 #14
Forsgrens avatar
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
Forsgrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Nu till det jag egentligen tänkte uppdatera den här posten med:
Lava har nu fått tillbaks sin data. Den korta versionen är att Shellkonto påstår att de hittade en backup de inte tänkte på att de hade. Innan vi fick tillbaks datan så uttalade de även att de inte hade lust att ge oss den (nej, jag skojar inte).

Den kompletta läsningen om hur datan åter kom i vår ägo hittar ni på:
http://www.gate303.net/2007/08/17/la...o-ok-webhotel/
Forsgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017