Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

GPL

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-08, 04:53 #1
madwax madwax är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
madwax madwax är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Hmm... sitter här nu och hade behövt lite grejer som går under GPL till ett projekt jag kör.

Jag har innan tolkat det såsom att man får använda sakerna så länge det inte är kommersiellt, det vill säga att man själv tjänar pengar på det. Stämmer det?

Eller är det så att man får sälja det men då måste man även bifoga källkoden till programmet?

För att ta något konkret. Jag har hittat en WYSWIG editor som jag gärna vill ha med i min webbapplikation. Den lyder under GPL. Om jag nu vill distribuera min applikation, ta betalt för den och även lämnar med källkoden, får jag då använda den här wyswig editorn?

Tack för hjälpen,
en väldigt förvirrad jan... =o)
madwax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-08, 13:17 #2
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Om wyswig editorn ingår i den applikation du säljer så är det helt ok om du skickar med källkod till editorn + GPL licensen.
Om du gör ändringar i editorn så måste du även skicka med dessa ändringar.

Det räcker med GPL licensen och exempelvis en kort text med länkar till vart man kan hämta editor+källkod.
Det kan vara en länk till en egen kopia du hämtat ner och lagt på ditt företags server eller en länk till en annan sida på nätet.
Gör du detta kan det vara snyggt att skiva att om användaren önskar så kan du tillhandahålla program+källkod på diskett/cd. (mot eventuell kostnad för cd/diskett-medium och porto.)
jannne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-11, 19:31 #3
demomusic demomusic är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
demomusic demomusic är inte uppkopplad
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av madwax
Jag har innan tolkat det såsom att man får använda sakerna så länge det inte är kommersiellt, det vill säga att man själv tjänar pengar på det. Stämmer det?

Vill bara klargöra att så är INTE fallet. Du får använda det hur kommersiellt du vill, men alla som köper editorn av dig får då rätt att i egen regi ändra, sälja den etc.

Citat:
Ursprungligen postat av madwax
Eller är det så att man får sälja det men då måste man även bifoga källkoden till programmet?
För att ta något konkret. Jag har hittat en WYSWIG editor som jag gärna vill ha med i min webbapplikation. Den lyder under GPL. Om jag nu vill distribuera min applikation, ta betalt för den och även lämnar med källkoden, får jag då använda den här wyswig editorn?
Endast om editorn är licensierad under LGPL eller liknande som tillåter bundling med den egna kod. Annars är risken att man kan tolka editorn + övriga applikationen som EN och samma applikation varvid GPL-licensen gäller för allt du säljer.

Det viktiga för att förhindra det är att se till att applikationen fungerar själv utan GPL-komponenterna. Därefter kan du som extratjänst installera GPL-editorn hos din kund efter att du distribuerat resterande kod.
demomusic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-12, 08:32 #4
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Fortsatt tolkning av GPL, då jag läste lite i MySQL's licensavtal igår.

Om jag har en webbplats med MySQL som databas, betyder det då att jag måste distribuera källkoden till min webbplats?

Kan jag isåfall gå runt det genom att göra till exempel en webservice som jag kommunicerar med, som i sin tur kommunicerar med MySQL, och släppa koden till den servicen?
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-12, 09:38 #5
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Originally posted by StefanBergfeldt@Sep 12 2007, 06:32
Fortsatt tolkning av GPL, då jag läste lite i MySQLs licensavtal igår.
Om jag har en webbplats med MySQL som databas, betyder det då att jag måste distribuera källkoden till min webbplats?
Kan jag isåfall gå runt det genom att göra till exempel en webservice som jag kommunicerar med, som i sin tur kommunicerar med MySQL, och släppa koden till den servicen?
Nej,

Du får skillja på webplattsen och mysql, du kan sälja din sidas kod.
Din sida är ett program, mysql är ett annat program, BIND (som hanterart din DNS) är ett program osv.

Så länga du inte lägger ihop alla program i ett paket så är var och ett av dem bundna av sin egen licens.

Om du skulle skriva ny kod till mysql, som ändrade i mysql's filer då skulle denna kod bli GPL, men om din webbsida använder LAMP (Linux, Apache, Mysql, PHP) så är inte din sidas kod bunden till deras olika licenser.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-12, 11:34 #6
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Tack så mycket för den förklaringen! Passar mig utmärkt
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017