FAQ |
Kalender |
2004-05-26, 00:26 | #11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2004-05-26, 01:39 | #12 | ||
|
|||
VIP
|
Citat:
Är inte helt säker, men min revisor har sagt att det dras skatt nånstans i alla fall. Kommer inte ihåg vart riktigt. I alla fall så att vinsten av själva uthyrningen blir ganska begränsad. Har dock gärna fel i frågan Nu har jag förvisso en bostadsrätt om det nu skiljer sig. |
||
Svara med citat |
2004-05-26, 05:39 | #13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är fakturan ställd på en privatperson så är inte momsen avdragsgill är det en ensk fa så är ju persnr detsamma iof...
fö så har Tobbe rätt lev har avtal där detta strider mot avtalsvillkoren (kolla med olika lev, de kan ju ha bommat) Uthyrning en del är skattefri enligt schablon (4 kkr / 20% av hyresintäkten i småhus schablonbeloppet dock aldrig högre än intäkten) och överskjutande del beskattas i kapital, överhyra = lön... Delen som hyrs ut får inte ha karraktär av "privat" ex v säng, tv mm om det inte ingår i verksamheten egen ingång behöver det inte ha... abbon,, till privatpers är subventionerade som ex postgiro bankkonto, telefon fast/mobil internet mm... Företagen är ju oftast villiga/tvugna att betal även om beloppet är högre, vilket sannolikt inte så många privatpersoner hade gjort om kostnaden ökas... |
||
Svara med citat |
2004-05-26, 12:01 | #14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2004-07-07, 14:26 | #15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag säger inte att det inte förekommer, men SKV blir förmodligen inte så värst thrilled över att se privata fakturor i bokföringen. [/quote] Varför krångla. Ett rum till ett företag i hemmet är avdragsgillt. Har du handelsbolag eller enskild firma så kan du ganska lätt räkna fram hur mycket du kan dra av. Exempelvis, du har en lägenhet på 100kvm och rummet som du endast nyttjar för företaget är ca 25kvm och din hyra är 4000. Då är 1000kr avdragsgillt i din deklaration. Ring gärna skattemyndigheten, de har folk som gärna hjälper till hur du ska bokföra det på rätt sätt. /Z |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|