FAQ |
Kalender |
2007-10-14, 01:33 | #11 | ||
|
|||
Medlem
|
Efter någon minuts surfande på din sida och lite lätt titt på konkurrenter.
Första anblicken är väldigt viktig för mig. Jag lämnar sidan om jag inte direkt förstår vad det handlar om. Alternativt söker jag efter information som finns specifikt på er sida, då stannar jag kvar. Er sida hade jag försvunnit från. Väldigt oklar när jag kommer dit, förstår inte. Plottrigt. Nästan en halv webbläsare täcks av logotypen, där jag inte orkar läsa den förklarande texten, det beteendet har inte jag. Jag är absolut inte intresserad av vilken dag det är, väldigt sällan av vem som har namnsdag(även ifall det är lite rolgiare). Men var ska jag titta nu... alla rubriker är lika stora, om familjemarknaden, nyheter och meny. Rubrik för menyn? Jag vill hitta menyn utan en stor rubrik. Men hoppsan, det sticker ut massa blått, som jag kanske ska titta på. Ojsan. Det var länkar. Jo men nu ser jag,där till höger är något färgglatt, en annons! hmm... Hoppsan sa. Nu ska jag gå in på menyn "Om familjemarknaden" så jag förstår vad det hela handlar om, jaså, köpa och sälja saker, nu förstår jag, det är idén! Fast även lite andra saker ingår i idén, men som den slösurfare jag är orkar jag inte läsa mer än första stycket. Okej, vid detta laget har jag även läst informationen vid loggan "... community med information om förlossning, graviditet, barn, bäbisar och föräldraskap". Nu är det inte längre köp och sälj, utan en community. Jag är förvirrad. Sidan är spretig. ----- Dags att vara lite konstruktiv. Sidan är varken community med köp och säljfunktionalitet eller köp och säljsida med communityfunktionalitet. Det är en mix. Jag tror på båda idéerna var för sig, även community med inbyggd köp och sälj men inte köp och sälj med community. Separera idéerna? Tydliggör syftet med din sida. Titta på konkurrenter i respektive genre. Aftonb ladet har nyligen gjort en satsning tillsammans med någon föräldrasida, minns ej vilken. Blocket för köp och sälj t.ex. Jag tycker om "forumet" (bortsett från att det såg lite inaktivt ut) och artiklarna (även ifall de inte var de nyaste, men bra artiklar om t.ex. gips kan nog locka många besökare, content is king ) Mycket går att göra genom en design som berättar vad sidan handlar om. Är det en familjecommunity tycker jag du har ett felaktigt domännamn. En enkel åtgärd, för att inte förändra allt för mycket på en gång, för att få lite mer aktiva besökare är att strukturera upp förstasidan. Egen erfarenhet är även att annonser hos google fungerar okej för att värva medlemmar till forum, är ditt forum bra kommer det sedan spridas mun till mun, speciellt om du uppmanar dina besökare att göra så. |
||
Svara med citat |
2007-10-14, 09:15 | #12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tack för alla kommentarer. GRYMT tacksam! :-) Nu har jag fått en hel del att fundera på, dessutom har jag fått tillbaka inspirationen.
|
|||
Svara med citat |
2007-10-14, 21:26 | #13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2007-10-14, 22:43 | #14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Schibstedt äger family.se och alltombarn.se och Stampen äger Familjeliv. Svårt att konkurrera mot detta jättar.
Tanken när jag å frugan startade vår sajt var, som ni redan gissat, att skapa en köp & sälj-marknad. Tyvärr insåg jag lite för sent att internet redan var överbefolkat av familjerelaterade köp & säljmarknader. Klantigt, att inte göra någon riktig konkurrensanalys - hade jag gjort samma miss på jobbet hade jag blivit kickad Dock var det kul med ett hobbyprojekt så jag ändrade inriktning till en familjecommunity istället. Funderar nu på att dela upp det i två sajter - en ren "shopping sajt" samt en community. Vet att det inte går att konkurrera mot dessa två jättar till konkurrenter, men samtidigt är det inte omöjligt och det är alltid kul att jobba i motvind. |
|||
Svara med citat |
2007-10-15, 01:37 | #15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
...eller så kör du det som en community helt och hållet och kör köp/sälj som en sidoverksamhet, behöver inte ens en egen domän! Om du har banners på din community kan du ju dessutom experimentera med vad som är mest lönsamt; affiliatebanners eller om du promotar dina egna grejjer! Nackdel blir mindre direkt exponering, fördel att dom som kanske inte är på jakt efter en vara (och letar in sig på shoppen direkt) kan se en banner medans de i god rod sitter i andra tankar på din community och köpa något ändå (den gamla men sanna klichén om att skapa behov)!
Det kanske känns irrelevant rent designmässigt, men jag får en slags varm känsla av din site. Det känns lite hemtrevligt och småskaligt, lite mysigt...nåja, lycka till |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|