FAQ |
Kalender |
2007-10-21, 13:27 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
bara en enkel fråga ? när jag skall uppdera databas har jag koll på men,, då jag skall tömma celler i en tabell?
$sql = "UPDATE tabell SET kategori = '?', underkategori = '?' WHERE id = 'id'"; eller finns det något enklare? Tack på förhand.. |
|||
Svara med citat |
2007-10-21, 14:03 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2007-10-21, 17:00 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
tack,, vore dock tacksam hur man skrev det,, tex. $sql = "UPDATE tabell SET kategori = 'NULL', underkategori = 'NULL' WHERE id = 'id'"; ??
det var ett exempel jag vore tacksam för =) |
|||
Svara med citat |
2007-10-21, 17:04 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det ska inte vara några fnuttar runt NULL och sen måste du sätta att värdet i kolumnen får vara NULL.
|
||
Svara med citat |
2007-10-21, 17:06 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
kategori=NULL, antal=1, pi=3.14, osv (Har i alla fall för mig att man använder = fast man deklarerar ett okänt värde, om du söker efter fält som saknar innehåll (är NULL) så använder du WHERE kategori IS NULL eller IS NOT NULL) För övrigt: om du inte behöver tabellraden mer alls så ska du förstås ta bort den: DELETE FROM tabell WHERE id=345; Var försiktig med DELETE dock eftersom om du inte anger något WHERE så raderas hela tabellens innehåll. |
|||
Svara med citat |
2007-10-23, 20:23 | #6 | |||
|
||||
Medlem
|
Ursäkta men jag har inte löst detta problem ännu, jag vill inte ta bort min tabell (som innehåller massa annat i andra celler) utan ta bort text/tömma 2 celler på info.
jag har testat med NULL men det fungerar inte.. $sql = "UPDATE tabell SET kategori = TÖMMAS, underkategori = TÖMMAS WHERE id = 'id'"; jag tror snart att jag får lägga detta på hyllan, jag lär mig aldrig.. hi hi. |
|||
Svara med citat |
2007-10-23, 20:31 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag antar att raden du skickar till MySQL ser ut t.ex. så här: $sql = "UPDATE tabell SET kategori=NULL, underkategori=NULL WHERE id=".(int)$id; Gör en echo: echo $sql; och kontrollera att raden är korrekt, utskrift något liknande: UPDATE tabell SET kategori=NULL, underkategori=NULL WHERE id=34 |
|||
Svara med citat |
2007-10-23, 21:07 | #8 | |||
|
||||
Medlem
|
TAAAAAACK MARTINE!
nuså,, och åter tuuusen tack... |
|||
Svara med citat |
Svara |