FAQ |
Kalender |
2009-09-07, 09:37 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Håller på att göra en resebyråsajt och ska jobba mot Svenska och Tyska marknaden. Sajten blir också på Engelska.Ska jag ha det sk vanliga med flaggor där du kan välja språk men vilket språk blir start sidan på?JAg gissar att det väljer man i Admin men ur SEO synpunkt är det bättre att ha 3sajter på vardera språk med olika domäner ex res.uk och res.se och res.de?Bör man ligga då på 3 olika webhotel/konto för ipnummerna så de blir olika eller är jag ute o snurrar? |
||
Svara med citat |
2009-09-07, 11:34 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du bör absolut ha olika URLer (inte nödvändigtvis olika domäner) till de olika språken.
Personligen använder jag /SV/ och /DE/ osv för olika språk. En del hävdar att det ska göra skillnad på den tyska marknaden om du har servern i tyskland. Du har garanterat prestandavinster på att göra så. Sökmotormässigt är jag tveksam. |
|||
Svara med citat |
2009-09-07, 11:52 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
tack Stefan men är lite osäker på vad du menar?Bör jag ha 3 helt seperata sajter?
men kan då så klart vara samma domän,bara byta SE till DE osv men måste man då bygga hela sajten på ex Tyska.Kanske mer en fråga för Er som bygger sajter |
||
Svara med citat |
2009-09-07, 11:57 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
Om jag skulle bygga upp den ur ren SEO-synpunk så skulle jag ha 3 olika domäner resp; res.de, res.se och res.com. Och lägga till länkar på vardera till de olika språken. Äger du inte dessa toppdomänerna så använd Stefans förslag på URLer.
|
|||
Svara med citat |
2009-09-07, 12:10 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Personligen använder jag ASP.NET och Localization.
Mha URL Rewrite så exekverar jag alltid samma Default.aspx och plockar ut språket via URLen (/SV/Default.aspx ger svenska). Du kan göra exakt samma sak och känna av domänen istället om du äger dem. |
|||
Svara med citat |
2009-09-07, 12:22 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Domänerna kan peka till samma konto, men i global.asax säger du till vilket språk som skall användas för respektiva toppdomän. Kolla upp det som Stefan skrev om.
|
||
Svara med citat |
2009-09-08, 13:42 | #7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Någon som vet om det blir någon skillnad på att köra SE som en subdomän eller som en katalog. ex. se.wn.se och wn.se/se ... ur SEO synpunkt.
|
|||
Svara med citat |
2009-09-10, 01:47 | #8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
När det kommer till kataloger så verkar det som att de kan ärva en del av huvuddomänens styrka/PR. De ger däremot inte ifrån sig någon länkkraft om man korslänkar mellan dem. T.ex: domän.se/sajt1 --> Länkar till --> domän.se/sajt2 Författaren till artikeln på den undre länken påpekar också att Google & co börjar värdera subdomäner lägre efter som SEO:are flitigt använder dem för att spamma sökredultaten. De är ju gratisdomäner. http://www.web-designers-directory.o...eneficial.html http://www.monetizers.com/folders-vs-subdomains.php |
|||
Svara med citat |
2009-09-10, 13:33 | #9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror du har flera viktiga poänger där. Det är relativt lätt att få en underdomän att ranka bra om man redan har en väl ansedd huvuddomän MEN det kräver att Google identifierar underdomänen som en egen, unik sajt. Annars kan resultatet bli lite hur som.
Citat:
Svara |
|
|