FAQ |
Kalender |
2009-11-25, 10:19 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Stötte nyligen på ett irriterande problem när jag flyttade över en webbtjänst till b-one webbhotell.
Av någon anledning så är exempelvis variabeln $namn och sessions variabeln $_SESSION['namn'] samma automatiskt. Alltså, ändrar jag $_SESSION['namn'] så ändras också $namn. Antar att detta är någon inställning på webbservern, någon som vet vad den heter och vart jag kan läsa mer om det hela? Är detta normalt? För mig känns det väldigt ologiskt. |
||
Svara med citat |
2009-11-25, 10:34 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Är de inte så att allt "$namn" = $_SESSION['namn']
|
|||
Svara med citat |
2009-11-25, 10:38 | #3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Inställningen heter register_globals och är skitdålig ur säkerhetssynpunkt. Se till att få den avstängd eller byt webbhotell.
|
|||
Svara med citat |
2009-11-25, 10:46 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Fyfan... Senast redigerad av grinditwp den 2009-11-25 klockan 10:50 |
||
Svara med citat |
2009-11-25, 11:22 | #5 | |||
|
||||
|
Tyvärr är det många som fortfarande använder register_globals men man brukar kunna styra det per webb mha. htaccess (php_flag register_globals off) eller om man har en egen php.ini (båda styrs av apacheinställningar). Frågan är om b-one har något av alternativen.
|
|||
Svara med citat |
2009-11-25, 11:23 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-11-25, 12:20 | #7 | ||
|
|||
|
Citat:
Nej, det beror helt och hållet på hur variabeln "variables_order" är satt. Standard är: EGPCS = (Enviroment, Get, Post, Cookie, Session) Så om du har $_POST['name'], $_GET['name'] & $_SESSION['name'], så kan är det $_SESSION som används. Eftersom $_POST skriver över $_GET & $_SESSION skriver över $_POST. Detta eftersom $_POST & $_SESSION kommer efter $_GET. Mer info: http://php.net/manual/en/ini.core.ph...ariables-order |
||
Svara med citat |
2009-11-25, 12:46 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
Svara med citat |
2009-11-25, 12:59 | #9 | ||
|
|||
Banned
|
Det är inte session.bug_compat_42 som ställer till det?
Citat:
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|