Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Undvika "spam-bots", CSRF och andra äckligheter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-11, 14:44 #1
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Standard Undvika "spam-bots", CSRF och andra äckligheter

Hej!
Har ett formulär där man kan söka om domäner finns tillgängliga.
Jag känner att jag bör skydda den från "automatiserade" förfrågningar, spam-bots och andra konstigheter som typ CSRF och liknande.
Bygger formuläret som en komponent i Joomla, så jag har använt deras JRequest::checkToken som ger ett grunläggande skydd mot direktanrop.
Sedan har jag en dold <input type="text"> som kontrolleras att den är tom vid postning.

Min sökmotor tar emot POST-formuläret, genomför sökningen, lagrar den i $_SESSION, och skickar besökaren till resultatsidan som läser $_SESSION för att skriva ut resultatet.
Det innebär att man inte kan (genom att skriva en url) komma till resultatsidan utan att skicka ett giltigt formulär.

Vet inte om detta är rätt väg att gå, men det känns hyffsat tycker jag.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 08:30 #2
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Det är enkelt att automatisera sökningar trots att man använder sessionsvariabler. Bättre att använda Captcha, eller att göra en helt egen sessionshantering där man sätter begränsningar per IP-nr. På vilket sätt skulle checkToken skydda mot direktanrop? Mig veterligen skyddar det enbart mot CSRF.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 11:51 #3
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
Det är enkelt att automatisera sökningar trots att man använder sessionsvariabler. Bättre att använda Captcha, eller att göra en helt egen sessionshantering där man sätter begränsningar per IP-nr. På vilket sätt skulle checkToken skydda mot direktanrop? Mig veterligen skyddar det enbart mot CSRF.
checkToken sätter en random sträng i session, och skickar den med formuläret. Om denna token inte stämmer med den i session är något fel.
Det kräver att man först hämtar formulärsidan, lagrar cookies och de fält som finns i formuläret för att sedan skicka dem med egna värdet. Vet inte hur sofistikerade dessa spam-bots är, så detta kanske är en "för enkel" lösning.

Jag vill bara undvika så ingen "pollar" min sida för att kolla om domäner är lediga. Inget mer än så...
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 12:14 #4
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Det kräver att man först hämtar formulärsidan, lagrar cookies och de fält som finns i formuläret för att sedan skicka dem med egna värdet
Exakt, och det är detta som jag menar är enkelt att kringgå, checkToken skyddar inte mot Botar.

Citat:
Vet inte hur sofistikerade dessa spam-bots är, så detta kanske är en "för enkel" lösning.
Jag vill bara undvika så ingen "pollar" min sida för att kolla om domäner är lediga. Inget mer än så...
Det går att göra mkt intelligenta botar. De enda skydd som funkar bra är captcha eller IP-begränsningar. Men det är bara att ha koll på besöksloggarna, det är ju inte säkert att du behöver lägga in något riktigt skydd.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 12:19 #5
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
Exakt, och det är detta som jag menar är enkelt att kringgå, checkToken skyddar inte mot Botar.

Det går att göra mkt intelligenta botar. De enda skydd som funkar bra är captcha eller IP-begränsningar. Men det är bara att ha koll på besöksloggarna, det är ju inte säkert att du behöver lägga in något riktigt skydd.
Nä, det känns som det är overkill med för många spam-kontroller som ändå kanske inte funkar. Nästa steg är beställningsformuläret, men där är det ju betalning med så där blir det väl inte så mkt spam
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-13, 07:37 #6
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 276
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 276
Jag använder bbantispam, som spamskydd och den skall vara säker mot botar, eftersom man svarar på en fråga. Jag har inte haft ett enda spam sedan jag installerade den för 3 år sedan. Fördelen är att har man besvarat frågan rätt en gång, så behöver man inte besvara den fler gånger.
http://www.bbantispam.com/
Slacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017