FAQ |
Kalender |
2009-12-23, 15:13 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Köpte advokatsguiden.se för ett tag sedan av en svensk kille, sidan hade byggts av en indisk web byrå. Nyligen fick jag ett mail från doktorsguiden.se som hävdar att sidan är ett brott mot upphovsrätten i form av texten på sidan samt källkoden. Jag har googlat texterna på nätet och det finns ganska många sajter som har samma villkor och fakta om personuppgiftslagen så där förstår jag inte hur man kan hävda sk originalitet. Vad det gäller källkoden så undrar jag hur mycket den måste ändra eller justeras för att den inte skall vara ett plagian eller brott mot upphovsrätten. Ganska krångligt detta så vore tacksam om någon kunde reda ut begreppen lite |
||
Svara med citat |
2009-12-23, 16:20 | #2 | |||
|
||||
Medlem
|
I det avtal du skrev avseende köpet bör det rimligtvis finnas någon klausul om att den som säljer äger fulla rättigheter till sidan, så jag tycker att du bör kontakta den du köpt sidan av och vidarebefordra frågan till dem...
En text kring personuppgiftslagen kan väl knappast uppnå verkshöjd? Källkod kan kanske göra det... fråga vad specifikt som är problemet och korrigera det (skriv om koden). Det är något du definitivt kan be säljaren ordna åt dig. |
|||
Svara med citat |
2009-12-23, 16:28 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svar,
Säljaren får jag tyvärr inte tag på och det finns inget specifikt köpeavtal förutom kvittens. Det är väl inte mer än att man får ändra det som skall ändras i koden, frågan är bara hur mycket som behöver ändras för att det inte skall anses som ett plagiat. Någon som har en uppfattning om det, har sökt på nätet men hittar inget liknande fall |
||
Svara med citat |
2009-12-23, 17:57 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bedömning av plagiat måste göras i varje fall för sig.
|
||
Svara med citat |
2009-12-30, 23:05 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har du bara en kvittens så har du inte mycket till avtal. Då har ni ju inte alls överlåtit de imateriella rättigheterna. Det måste vara väldigt tydligt specificerat för att det ska ha något värde.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|