FAQ |
Kalender |
2010-01-04, 15:04 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag funderar på att starta en webbsida och har börjat kika närmare på de andra webbsidor som redan erbjuder samma tjänster, självfallet är det oerhört viktigt att rankas så högt upp som möjligt på googles första sida. Det jag undrar över är hur jag på bästa sätt kan "analysera" de konkurrerande sidorna och veta hur mycket jobb som kommer att krävas gällande SEO för min del, dvs för att kunna slå mig in bland dem.
|
||
Svara med citat |
2010-01-04, 19:21 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Först bör du noga bestämma dig för vilka sökord och sökfraser du vill synas på. Först då vet du vilka du konkurrerar med på de olika SERP:arna. T.ex behöver den största konkurrenten inom din nisch inte nödvändigtvis vara den som bjuder på störst motstånd på de sökord du anser vara viktigast.
När du hittat dina "riktiga" konkurrenter på Google bör du kolla upp varifrån de får (starka/hög PR) inlänkar. Försök att själv få inlänkar från samma sajter, men med bättre länktext om möjligt. På www.websitegrader.com kan du jämföra din sajt med konkurrenter och få fram lite uppgifter som kan vara användbara. Jobba med att hitta de sökord och -fraser med hög sökvolym. Använd Adwords Keyword Tool och Insights for Search för att få en uppfattning om vilka sökord/-fraser som har högst sökvolym. |
|||
Svara med citat |
2010-01-04, 21:25 | #3 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Citat:
Senast redigerad av StateCollapse den 2010-01-04 klockan 21:29 |
||
Svara med citat |
2010-01-05, 04:41 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Din sajt består ju bara av en enda sida. Website Grader kan vara till nytta vid jämförelse av webbplatser. Testa även Sökmotorkonsults SEO-verktyg, det tycker jag är bra för onpage-optimering. Tänk på att man analyserar enstaka sidor, och inte hela sajten på en och samma gång. Men det ger inte något att testa på den startsidan som meddelar att sajten är på G.
|
|||
Svara med citat |
2010-01-05, 16:52 | #5 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Visade min "php-kompis" sökningen jag hade gjort och han talade om för mig varför den visar som den gör (för att startsidan innehåller så lite). Det blir annat när allting ligger uppe, startsida och forum. När jag gjorde ett test med sidan du uppgav så fick jag 20/100 poäng |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|