FAQ |
Kalender |
2010-03-16, 12:40 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har tänkt göra en version av min sajt för mobiler.
Vad skall man tänka på när man gör det för att det skall bli bra på de flesta nallar? Skall man kolla upp vilken nalle som är klienten (om det nu går) och anpassa sidan och upplösningen efter det tex? |
||
Svara med citat |
2010-03-16, 14:28 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett enkelt svar är att du använder media-typer i css, t.ex.:
<link rel="stylesheet" media="handheld" href="smallscreen.css" type="text/css"/> Men hur väl detta fungerar kan jag inte svara på eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av det. Tydligen ska inte iPhone reagera på detta men i dessa fall går det antagligen att använda: @media all and (max-width: 500px) { /* regler */ } (Detta skulle också göra att det vore möjligt att ha olika css för liggande och stående format i iPhone exempelvis - såvitt allt fungerar som tänkt.) Annars är nog det bästa tipset att tänka på att mobiler är väldigt olika - det gäller att testa alltså! För lite mer tips, kika på: http://www.howtocreate.co.uk/tutorials/css/mediatypes |
|||
Svara med citat |
2010-03-16, 15:16 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om din sajt är mobilspecifik så håll nere på antal element på sidan.
Bort med annonser och annat som hänvisar till andra sajter som inte är mobilanpassade. |
||
Svara med citat |
2010-03-16, 18:25 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns ingen universell guide som leder dig rätt. Håll det enkelt och ta bort sådant som inte är nödvändigt. Testa i olika mobiler hur det ser ut.
2010-03-16, 22:27 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Inga bilder som är 200kb stora
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|