FAQ |
Kalender |
2010-03-13, 14:15 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi har en rating på vår sajt med betygskalan 1-5. Man svarar på fyra frågor och sedan sammanställs ett genomsnitt. Ex, svarar man 1,2,4,5 blir snittet 3.
Problemet är att vissa "ID" som får kanske en rating med svar 5 på alla fyra frågor hamnar högst upp i vår topplista. Den slår alltså ut andra "ID" som fått betydligt fler ratings av fler användare. Ex, kan ID1 ha får 14 ratings från 14 olika användare och hamnar på ett snitt på 4,2 (av 5). Detta ID blir då utslaget av ID2 som fått 1 rating från 1 användare och hamnat på ett snitt på 4.5. En lösning är att man inte får vara med på topplistan tills man fått 5 ratings från 5 olika användare. Men innan jag kodar det ville jag bara kolla om någon har ett bättre förslag? Tackar på förhand! |
||
Svara med citat |
2010-03-13, 15:41 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kod:
UPDATE gallery SET votes=votes+1,average=(average-(average-".$vote.")/votes) WHERE id=".$user average är ett genomsnitt som är rättvist. votes är en " int (11)" average är en " double (9,5) " som sen presenteras som round($result['average'], 2) |
||
Svara med citat |
2010-03-13, 15:48 | #3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det bästa brukar vara att sätta en gräns för antal röster som krävs innan ett objekt visas i topplistor. Det är dock svårt att få röstningssystem att fungera bra om man inte har ett väsentligt antal användare.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-13 klockan 15:53 |
||
Svara med citat |
2010-03-15, 19:16 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
I see. Men då kör jag på att sätta en gräns.
Tackar för hjälpen. |
||
Svara med citat |
2010-03-15, 21:07 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
På tal om betygssystem! Ja laddade upp en bil på garaget.org för någon dag sen (http://www.garaget.org/?car=193050), där har jag fått 5 röster (Dom visar inte betyg om de inte finns 5 röster) varav alla röster är 5 poäng.
Hur tusan kan ja då ha fått ett medel på 3,64? Kanske svårt för er att svara på, man kanske borde ha frågat på Garaget, men så mycket bryr ja mig inte och de va mest en intressant fråga inom ämnet. Några tankar? |
|||
Svara med citat |
2010-03-16, 00:11 | #6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
http://www.garaget.org/mypage/blog.p...izz&post=56516 Mvh |
|||
Svara med citat |
2010-03-17, 00:37 | #7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
(Tog mig 1 dag att inse att de faktiskt va du Chrizz som svarade, de va ju lite roligt ) |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|