FAQ |
Kalender |
2010-03-18, 23:20 | #1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej,
Jag har en svensk webbsida med runt 80k besökare/månad. Kör adsense och har gjort så nu i ca. 3 år men jag börjar nu bli enormt besviken på intäkterna som ligger på några tior per dag. Lika mycket som en annan av mina sidor som har en tiondel så många besökare och är inom samma område. Inkomsterna har gått ner sedan början/mitten av 2009. Sidan är ingen MFA-sida utan en kvalitativ innehållssida som är väldigt populär och har hög trust "hos" Google. Ändå är inkomsterna så fruktansvärt usla. Först vill jag fråga om någon annan upplevt samma sak? Att inkomsterna bara faller utan direkt anledning? Kan det vara det ökända "Smart pricing"-filtret? Jag har bifogat min annonsuppsättning om det kan hjälpa i den önskvärda diskussionen |
|||
Svara med citat |
2010-03-18, 23:48 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skapa nya kanaler för annonserna. Jag vet att många säger att detta inte påverkar något men jag har upplevt att det verkligen gör skillnad.
|
||
Svara med citat |
2010-03-19, 00:01 | #3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tack för tipset! Men vad är grunden till att ändra kanal? Är det att ett eventuellt filter enbart finns på enskilda kanaler?
|
|||
Svara med citat |
2010-03-19, 00:06 | #4 | ||
|
|||
|
Är det viktigt att skapa för annonsörer inriktningsbara kanaler?
|
||
Svara med citat |
2010-03-19, 00:10 | #5 | |||
|
||||
|
Testa att flytta om dina annonser för att hitta en bättre placering. Det kan vara svårt att luska ut vilka annonser som ger dåligt betalt, men man kan även experimentera med filtret i Adsense.
Adsense placement |
|||
Svara med citat |
2010-03-19, 00:36 | #6 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2010-03-19, 11:01 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nu framgår inte av frågan om det är antalet klick eller om det är betalningen per klick som gått ner, men jag antar att det är det senare.
Har du god kvalitet på de klick som du skickar och en sida som inte uppenbart är MFA så tror jag inte du hamnat i "smart price". Det är snarare så att buden och "orderdjupet" på annonsplatserna/nyckelorden varierar en hel del över tiden. För oss är det ofta +/-70% från genomsnittet. Ibland ruller det en attraktiv kampanj som har hög CTR och betalar bra vilket också syns i utbetalningen, medan det ibland bara rullar annonsblock fulla med "iglar", d.v.s annonser med dålig relevans och med lägsta tänkbara bud. Jag har länge efterlyst möjligheten att sätta en lägsta acceptansnivå på CPC - och finns det ingen som vill betala min begärda CPC så visas inga annonser. Varför trötta besökaren med skräpannonser som inte heller ger betalt om någon skulle råka klicka på dem? |
|||
Svara med citat |
2010-03-19, 11:08 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan tillägga att placeringen har betydelse, ingen tvekan om det. Låt mig ge exempel
Top banner (768*90): 1 (CTR index) After content (468*60): ~2 Right column, above fold (250*250): ~0.5 Right column, below fold (250*250): ~0.2 |
|||
Svara med citat |
2010-03-20, 14:03 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
Tänk på att få annonserna att smälta in så mycket som möjligt med resten av designen. Jag tänker främst på färger och typsnitt.
En stor rektangel precis över mitt text-material fungerar bäst för mig, det tråkiga är att sidan ser ut som en MFA-sida, men jag antar att man kan tweaka till det lite bättre och så får man ju välja mellan att tjäna mer pengar eller ha en sida som ser riktig proffsig ut. |
|||
Svara med citat |
2010-03-20, 17:25 | #10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Sitter själv och funderar mycket på detta.
Ett problem jag upptäckt är att alltför "bra" sidor gör att Adsense går sämre då besökarna har så roligt att de hellre stannar kvar än klickar sig vidare. Det är ju otroligt många faktorer som spelar in, men detta är en som jag upptäckt. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|