Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Är det inte så att man i länkar måste skriva om IDN-URL:er, och alltså inte använda åäö där. Då ser i alla fall jag det som ett problem när spontanlänkare skapar länken:
<a href="http://www.alltomörnar.se">Allt om örnar</a>
|
Jo, det är i och för sig sant. Man måste använda puny-code versionen av domännamnet för att en korrekt länkning skall ske. Man kan länka med åäö i, men det blir oftast fel när man gör det.
Om du tittar på min signatur så ser du att jag på URL:en till höger länkat till en hemsida som använder sig av en IDN-domän. För du musen över länken så ser du domänen med åäö i, men det var inte så jag länkade till den. Länkade till den med puny-code versionen. Jag hoppas inte detta ses som onödig fakta, men vad jag vill komma fram till är att man som Mr. Wasabi sa, måste länka med puny-code versionen av namnet.
Det är ju en nackdel då de flesta bloggarna aldrig hört talas om en IDN-domän förut. Inte nog med det, jag tror många, om inte nästan alla, inte insett att man måste länka med puny code versionen av domännamnet (xn--ads-ads-das.se) (typ).