Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


DotNetPanel goes Open Source - gratis kontrollpanel till Windows

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-21, 17:10 #1
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Standard DotNetPanel goes Open Source - gratis kontrollpanel till Windows

Igår fick de flesta kunder och medlemmar på det officiella forumet nyheten om att man tänker släppa denna utmärkta kontrollpanel till Windows som Open Source.

Citat:
We are excited to announce that SMB SAAS Systems Inc. has revised theDotNetPanel codebase and posted that new code under the new name "WebsitePanel" to SourceForge.NET as an open source project.

WebsitePanel is a line-of-business application and we recognize the benefits of using an open source development model as a more agile and flexible way to meet the growing needs of the web hosting community.

This will enable the hosting and development community to directly contribute to the future of the project, ensuring WebsitePanel’s continued development as an affordable and scalable control panel for Microsoft Windows hosting.

With this change, software developers and hosting providers can now easily integrate WebsitePanel directly into their own offerings and extend the functionality and features to meet their customers’ Windows hosting needs.

For current DotNetPanel customers SMB SAAS Systems Inc. will be providing free community support for a limited time. Future new versions and product updates (including enterprise modules) and bug fixes will be available at no cost to all customers via the WebsitePanel open source project.

We encourage all our customers to move to the WebsitePanel, which will continue to be supported, and participate in WebsitePanel project at SourceForge.NET.

We enjoy working with you and look forward to seeing WebsitePanel continue to grow!

Sincerely yours,
Feodor Fitsner,
CEO and President

----

Den gamla sidan och forumet:
http://www.dotnetpanel.com
http://forum.dotnetpanel.com/forums/

Den "nya", gratis panelen:
http://www.websitepanel.net


----


Panelen stödjer:

Citat:

Operating Systems
•Windows Server 2008 R2 any edition, 32 and 64 bits
•Windows Server 2008 any edition, 32 and 64 bits
•Windows Server 2003 any edition, 32 and 64 bits

Web Servers
•IIS 7.5
•IIS 7.0
•IIS 6.0
•ColdFusion 7/8/9

FTP Servers
•MS FTP 7.5
•MS FTP 7.0
•MS FTP 6.0
•Gene6 FTP Server
•Serv-U FTP Server 6.x
•FileZilla FTP Server

Mail Servers
•SmarterMail 2.x - 6.x
•MailEnable 2.x - 4.x
•Merak Mail Server 8.x - 10.x
•MDaemon 9.x - 10.x
•hMailServer 4.x
•ArgoMail Server 1.x
•Ability Mail Server 2.x

Database Engines
•Microsoft SQL Server 2000/2005/2008 of any edition
•Microsoft SQL Server 7.0 of any edition
•MySQL Server of 4.0.x, 4.1.x and 5.x versions
•Microsoft Access 2000

DNS Servers
•Microsoft DNS Server (bundled with Windows Server)
•Simple DNS Plus 4.x-5.x
•ISC BIND DNS Server
•Nettica DNS Service

Statistics Servers
•SmarterStats 3.x - 4.x
•AWStats Statistics (free software)

Collaboration
•Microsoft Exchange Server 2007 and 2010
•BlackBerry Enterprise Server
•Windows SharePoint Services 3.0
•Office Communication Server 2007
•Microsoft Dynamics CRM

Virtualization
•Hyper-V Technology


----


Det spekuleras redan på marknaden vad var orsaken till detta. Strax innan årets slut, 2009, upphörde nästan all kontakt av företaget med omvärlden. Förmodligen för att panelen skulle ompacketeras till det nya formatet.

Nu ryktas att det är antingen Parallels (Plesk, Ensim, Helm, H-Sphere ....) eller Microsoft som betalt företaget för att släppa denna panel som Open Source. Än så länge endast spekulationer, då ingen information har publicerats som förklaring till detta.

? Parallels för att slippa en mycket bra panel som konkurrent och man hoppas att den går i graven som Open Source.

? Kanske var det Microsoft för att stimulera webbhotellmarknaden med en mycket bra panel.

Vissa gamla kunder rasar mot detta och vissa tycker detta är en stort steg framåt och tror verkligen på att detta kommer ge en mycket bra Windowspanel i framtiden. De flesta håller dock med om att det är lysande att företaget inte sålde ut till Parallels, såsom t.ex. Helm, då Parallels redan har en väldigt dominerande nästintill monopolliknande ställning för Windows.

----

Personligt vet jag inte vad jag skall tycka. Panelen är mycket bra, stöder det mesta man vill ha och dessutom har den varit gratis för de som har en server, inga kunder, men många sidor och administrera. Tycker den har varit och är mycket bättre en HELM i många avseenden. Bättre än Plesk och HC också ...

Senast redigerad av Helix den 2010-04-21 klockan 17:18
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-21, 18:44 #2
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
hmmm, känns lite surt att man lagt ut en del pengar på denna panel under förra året, för att köpa in licenser men sedan nu blir det helt gratis... Jaja, kan väl bli att utvecklingen får en fart om intresset finns från "programmerare" att just ta detta ett steg längre. BARA detta nu inte dör hel och hållet...

Fördelen är ju att mer och mer går mot vad Linux är, open source, man slipper betala massa licenskostnader bara för att man valt att använda Microsoft som grund på win webbhotellverksamhet. Vilket i sin tur kan leda med "prispress" även på de som vill ha asp.net eller liknande på sina webbhotellkonton. (visst finns det i dag, på de större företagen som oftast kör med egna kontrollpaneler)

Men en stor fördel jag ser är att man även släpper VPS delen fritt, vilket gör att vi nu har tillgång till en kostnadsfri kontrollpanel som funkar mot Hyper-V.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-21, 18:48 #3
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Att Parallels skulle stå bakom detta verkar ju mer än otroliggt, då de tidigare köpt upp alla tänkbara konkurrenter.

Microsoftteorin verkar ju också otrolig, om än inte lika mycket...

Ser inget bra med det förrän det börjar dyka upp pålitliga uppdateringar för DotNetPanel/WebSitePanel.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-21, 20:19 #4
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Håller med kulmungi, lite surt att man i december köpte livstidslicens på programmet
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-21, 21:05 #5
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Kul att se detta
Är supporter för ispconfig (andra sidan operativsystemträsket) så gillar detta starkt.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-22, 00:28 #6
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Koden finns ju publicerad med BSD licens, så det är väl egentligen möjligt för ett företag att ta vid där och kanske bygga upp en verksamhet och tjäna pengar på den.

Själv anser jag att det känns som de flesta projekt på Sourceforge verkar dö ut med tiden. Varför vet jag inte. Hoppas inte det blir fallet här.

Hoppas man inom några veckor får någon insyn i detta ... kanske skall supporten kosta och panelen vara gratis ... kanske står någon bakom detta och Feodor inte får uttala sig, vilket låter väldigt troligt.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-22, 08:31 #7
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Jag hyr(de) mina licenser så ur den aspekten så har jag inget att klaga på men jag tycker inte om att det släpps en ny version som open source utan att ens ha en halvfärdig instruktion på hur man migrerar. Inte ens den "manual" som finns är komplett, den är också bara halvfärdig. Enda fördelen som jag ser det är att det nu kanske kommer en modul så att man kan jacka in linuxburkar i kontrollpanelen också.

Dock har tanken slagit mig att avsätta ett par hundra timmar på att skapa de funktioner jag saknar och styra upp den usla "shoppen" och sedan sälja den men jag hade föredragit att ha en eller flera partners till detta. Att sitta själv och hacka runt i annans kod kan lätt bli tröstlöst och utan någon att bolla idéer med så känns det lite tråkigt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-22, 11:06 #8
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
klaga på men jag tycker inte om att det släpps en ny version som open source utan att ens ha en halvfärdig instruktion på hur man migrerar
Uppgraderingscript kommer släppas. Det står på hemsidan.

Citat:
Q: Will you provide upgrade path from DotNetPanel to WebsitePanel?

A: Yes, WebsitePanel update will be available soon. Upgrade to WebsitePanel 1.0 will be provided for the latest DotNetPanel 2.8.14 build.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-22, 11:34 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Jo men med hans track record så lär det dröja länge länge.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-25, 22:57 #10
MickePersson MickePersson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 11
MickePersson MickePersson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Dock har tanken slagit mig att avsätta ett par hundra timmar på att skapa de funktioner jag saknar och styra upp den usla "shoppen" och sedan sälja den men jag hade föredragit att ha en eller flera partners till detta. Att sitta själv och hacka runt i annans kod kan lätt bli tröstlöst och utan någon att bolla idéer med så känns det lite tråkigt.
Jag kör oxo DNP och ser övergången som mest dålig men i viss mån även bra. Som lite programmeringskunnig själv kan man ju pula till lite saker man tycker saknas eller fungerar dåligt nu. Eftersom jag är egen företagare har jag kanske inte jättemycket tid åt att koda som hobby, men finns det möjligheter att göra någon variant man kan ta åtminstone lite betalt för kan det finnas intresse från min sida att haka på i ett team.
MickePersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017