FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
Posten ger aldrig rabatter på brev. Men Posten ger rabatter på paket. Posten är konkurrensutsatta inom paket, men inte inom brev. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
|
att köpa 100 frimärken är ingen stor affär för posten, du behöver skicka 1000-tals brev för att det ska bli intressant för posten att förhandla om priset.
Posten skickar regelbundet ut brev i upplagor om 10 000-tal och 100000-tal så de bryr sig knappast om småsummor för 100 frimärken. Det mesta jag har köpt frimärken för var när jag gjorde ett litet utskick och köpte självhäftande frimärken i kartor om 10 frimärken för drygt 8000 SEK på den lokala bensinmacken, det var försäljningsrekord för dem.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Citat:
Om man tycker att brevet skall ta 3 dagar istället för över natten för 50öre så är det värt det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Citat:
Den privata sektorn i sin tur har varit utestängd i hundratals år och har därför ingen som helst erfarenhet inom området. Ingen som saknar erfarenhet kan göra ett bra jobb. Så även om marknaden idag är avreglerad så består startfältet alltså av halta och lytta. Men så här är det överallt där man har haft statligt finansierade monopol och där marknaderna slutligen börjar avregleras. Det kan ta hundratals år att läka såren efter ett statligt monopol. Där staten en gång har satt ner sin fot så växer det ingenting nyttigt på en mycket lång tid. Jag avskyr Posten. Men sett till omständigheterna så fungerar vårt postväsende trots allt väldigt bra. Jag kan tillägga att mitt företag hade tjänat på om Posten fortfarande varit statliga Postverket med monopol och kraftigt subventionerade portotabeller. Men jag kan inte se någonting försvarbart i att svenska skattebetalare ska finansiera delar av min verksamhet med sina skattepengar. Så nej. Det var inte bättre förr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Vad gäller postservicen så är det knappast miljövänligt och samhällsnyttigt att privatisera marknaden, särskilt inte i ett så långsträckt och glesbefolkat land som Sverige. Det finns extremt små möjligheter för flera aktörer att bedriva en kvalitativ verksamhet med vinst. Vi har utvecklat ett bra system sedan 1600-talet som fungerat alldeles utmärkt fram till nyligen. Att steg för steg förstöra välfungerande system är knappast en bra framtidsutveckling.
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Citat:
de är anställda av ett privat företag (med oftast högre lön) än om de jobbar för staten?.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
|
Annars så har tartareandesire rätt, privatiseringen av Posten och Apoteket har gett sämre service och sämre kvalitet. När det gäller kvalitet på apoteken så är det inte personalens kunskap jag avser utan sortiment och pålitlighet. Privata apotek ska ju tjäna pengar i första hand - helt normalt i sig - men det ligger då också nära till att man försöker prångla iväg de prylar man har störst marginal på istället för vad som kanske är bäst för kunden. Det skulle förvåna mig om det inte skulle vara så då det är så i alla andra branscher.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|