Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Smidigaste sättet att byta server utan nedtid?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-01, 16:24 #11
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Har precis gjort ett serverbyte genom att byta IP, och det kan rekommenderas kraftigt istället för att harva runt och ändra namnservrar på en massa ställen.

Övervägde att sätta upp en mysql-slav på tillträdande burk för att inte tappa något alls, men tyckte inte jag behövde så stor precision vid flytten.
Annars kan kan göra just det och då tappar man inget alls.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-01, 18:08 #12
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Många bra tips, kul att se så många olika alternativ

Servern som jag tänkt byta är en klassisk singel server, dvs har såväl namnservrar som mailservrar och MySQL på samma server. Därför känns det viktigt att nertiden blir minimal.

Nu är det ingen stress utan jag har flera veckor på mig att förbereda innan jag tänk köpa den nya servern, så med ganska gott om tid att göra ändringar på, vad skulle ni göra?
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-01, 19:13 #13
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Det hela beror nog lite på huruvida du ska använda den gamla servern till nåt eller inte.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-01, 22:51 #14
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Nix, den gamla ska sägas upp.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-02, 10:57 #15
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Mitt tillvägagångssätt:
Starta upp tillträdande server på nytt IP, installera all programvara i lugn och ro.
Kopiera över innehåll först och databaser sedan.
databaser kopierar du så här:
Citat:
user@nyserver# mysqldump --all-databases [--add-drop-database] -h serverfrån -u -p | mysql -u -p
Innehåll kopierar du med tar
Citat:
user@gammalserver# sudo tar -czf - /katalog | ssh root@nyserver tar -xzf - -C sökväg-till-uppackning
Varför du ska använda root? därför att äganderätten bevaras, finns samma användare/grupper på ny server så blir det rätt.

Eller så använder du dig av rsync eller rcp.
rsync är bäst för att snabbt uppdatera en överföring som du tidigare gjort och vill lägga till de filer som är nya sedan senast. rcp flyttar rakt av men se upp för symlänkar där hela filen kopieras istället för länken.


Då har du en körbar kopia.
Sedan är det bara att byta ip mellan de två maskinerna, och eventuellt behöva starta om dem.
Efter bytet, kopiera över befintlig epost till nya servern om du har användare som sparar allt i imap.

Beroende på hur snabbt dina sidor uppdateras av t ex användare kan du behöva uppdatera databaserna efter ip-bytet för att få med det allra senaste. Är det riktigt känsligt med databaserna så rekommenderar jag en mysql-slav på den nya servern, som då är automatiskt uppdaterad.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-02, 15:50 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Just en anledning varför man bör virtualisera så mycket som går, har själv nästan fått bort alla fysiska single servrar. Övriga kan man ny flytta helt transparent mellan alla sina noder i olika städer.

Men byta fysisk server är inga större problem, bara att det kan bli jobbigt om den ska byta IP.

Men om det är typ samma plattform du ska byta till så är det i regel bara göra en diskdump och synka över till nya servern. Men förutsätter att du har stöd för raidkontroller och ev NIC och liknande i old kernel.

Har man 100% optimerad kernel och system just för old server blir det lite jobbigare.

Då får du synka just datan bara och sätta upp allt igen på nya servern innan.


Men om du vill ha så lite avbrott som möjligt sätt upp båda servrarna under ett tag.

Sedan flyttar du över tjänst för tjänst, sedan låter du old servern agera ren proxy mot nya servern lite transparent.

Nu gissar jag att du inte har tillgång till nät infrastruktur för annars kan man leka PBR på nätnivå och skicka exempel http trafik mot en annan server än orginal utan det märks.

Senast redigerad av patrikweb den 2010-07-02 klockan 15:57
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-02, 23:41 #17
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av fabian Visa inlägg
Jag har aldrig haft några problem med att byta namnserver, så länge man tänker efter före och gör allt i rätt ordning.

Ryktet för mailservern har du en poäng med, dock har jag inte varit med om att det blivit några problem med leveransen när jag flyttat mailservrar till nya IP.
<OffTopic>
Mig veterligen så slår de flesta spamfilter på DNS samt PTR och inte så mycket på själva ipt, men det beror ju såklart på hur administratören konfat filtret. Dock så blir det enklare att slå på DNS/PTR för man kan blocka mer "generella" domäner, som alla dynamiska PTRs.
</OffTopic>
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-03, 08:08 #18
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
<OffTopic>
Mig veterligen så slår de flesta spamfilter på DNS samt PTR och inte så mycket på själva ipt, men det beror ju såklart på hur administratören konfat filtret. Dock så blir det enklare att slå på DNS/PTR för man kan blocka mer "generella" domäner, som alla dynamiska PTRs.
</OffTopic>
Alla produkter som använder sig av greylisting blockerar okända ipnummer ett tag. Även gmail/hotmail spamklassar nya ipnummer om det kommer en stor volym mail från för dem okända ipnummer. Som regel bör man alltid mjukstarta ett oanvänt ipnummer för mail. Självklart hjälper en korrekt uppsatt DNS med SPF och PTR, men du kommer inte ifrån den första väntetiden när du väntar på att alla greylistingtjänster och program ska släppa igenom dig.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017