FAQ |
Kalender |
2010-07-11, 14:38 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag söker efter en tutorial som visar hur man t.ex. kan göra en feature slider i wordpress.
Säg att jag har en portfolio, och varje gång jag postar något i portfolio, kommer en annan bildstorlek upp på förstasidan i slidern. Vet någon vart man kan träna på sådant? Måste man kunna php själv? |
||
Svara med citat |
2010-07-11, 15:28 | #2 | ||
|
|||
Administratör
|
Saknar du kunskapen att skapa det själv finns det två alternativ.
Antingen så hittar du en plugin som gör exakt vad du vill ha. Eller så ersätter du förstasidan med en (nästan) statisk sida där du manuellt får sköta omskalning osv och använder en färdig lösning för slidern. Sök t ex på Jquery slider så får du upp mängder av samlingssidor med kommentarer och screenshots av diverse slideshow-lösningar. Även i detta fall lär du behöva kunna fingra lite med CSS för att anpassa det efter din blogg.
2010-07-11, 17:19 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
jag har erfarenhet av sliders m.m. jQuery, har hållt på med det ett tag, jag kan alltså koda/designa allting i html, css och "jquery", och jag kan göra om allt till wordpress. Men då som enkel cms, vill göra lite mer advancerade grejer...
|
||
Svara med citat |
2010-07-11, 17:52 | #4 | ||
|
|||
Administratör
|
Vill du göra "lite mer avancerade grejer" i ett CMS i PHP så får du nog också lära dig PHP. Det finns inbyggda API för många saker i WP men du kommer inte undan att du måste kunna åtminstonde grundläggande PHP och förstå programstrukturen för att använda det. Det finns färdiga bild-gallerier osv men även dessa måste du nog editera en del för att få dom att göra precis vad du vill.
Alternativet är givetvis om det finns en helt färdig plugin som gör exakt vad du vill. Gå igenom plugin-katalogerna så kanske du hittar en?
2010-07-12, 18:29 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2010-07-17, 21:39 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror inte du har letat tillräckligt mycket, det är inte ett särskilt ovanligt problem
Här är ett exempel på en lösning: http://www.wprecipes.com/how-to-resi...ges-on-the-fly |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|