FAQ |
Kalender |
2010-07-21, 20:00 | #11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jolicloud är vad jag skulle rekommendera i nuläget. Meego och chrome os är lovande.
|
||
Svara med citat |
2010-07-22, 00:41 | #12 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
Svara med citat |
2010-07-22, 08:18 | #13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag ger samma tips som flera andra, skaffa SSD, det gör verkligen mycket skillnad för start av OS.
|
||
Svara med citat |
2010-07-22, 10:34 | #14 | ||
|
|||
|
linusoleander:
Själv föredrar jag OpenFirmware eller Genesis implementation Smart Firmware. Nya firmwaren Aura från Genesi är inte fel den heller. Den är byggd för just snabbstartande OS där Aura i sig är ett GUI som räcker för de vanligaste grejerna. Men tyvärr lirar ingen av dessa på x86/AMD64. EFI är ganska hypat, ja. Och givetvis mycket bättre än BIOS, men så länge marknaden ser ut som den gör kommer vi dras med BIOS i många år framöver. |
||
Svara med citat |
2010-07-22, 20:36 | #15 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Har uppdaterat till ubuntu 10.04 på min bärbara med SSD disk och den startar upp på 12 sekunder sedan någon sekund för firefox att starta. Att stänga av går på 6 sekunder vilket är praktiskt när man sitter på buss/tåg/flyg eller liknande färdmedel och ska bara ha igång datorn en kortare stund.
Det sägs dock att ubuntu ska starta snabbare med ext4 som filsystem istället för ext3...blir till höstan att formatera om totalt för att se om det ger något. |
||
Svara med citat |
2010-07-23, 22:10 | #16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2010-07-24, 08:30 | #17 | ||
|
|||
|
Syke:
Bättre köra med MorphOS så man kan använda OWB. http://en.wikipedia.org/wiki/Origyn_Web_Browser |
||
Svara med citat |
2010-07-24, 14:13 | #18 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag rekommenderar både iPad och MBP i viloläge som har föreslagits här. Men det är väl knappast frågan, den är ju hur man kan få notebooken att starta snabbt. Detta vet jag inte mycket om men om man söker på Google så får man fram en hel del liknande situationer.
t.ex. http://www.linuxquestions.org/questi...t-boot-598972/ Många verkar gilla: http://www.damnsmalllinux.org/ Med Damn Small Linux, som jag har förstått det, kan du boota på 6-8 sekunder. Den kommer med sin egen supersnabba webbläsare, emailklient, ordprocessor... |
||
Svara med citat |
2010-07-24, 22:24 | #19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jolicloud startade inte speciellt snabbt.
Aros - visst det startar snabbt men det var en väldig massa krångel att installera det. Jag har heller aldrig varit någon amiga fan och det känns som att det fanns en anledning att gränssnittet ersattes med bättre alternativ under 90-talet. Det var ungefär som Android - det startar snabbt men löser inte uppgiften. Jag skulle lika gärna kunna köra MS-Dos
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|