FAQ |
Kalender |
2010-09-22, 13:31 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Har två domäner www.exempeldomän.se och www.exempeldoman.se Vill att om man går in på www.exempeldomän.se/exempelmapp att man kommer till www.exempeldoman.se/exempelmapp. Hur gör man detta i .htaccess och hur påverkar det sökmotorresultatet? Rekommenderas det att göra så eller ej? |
||
Svara med citat |
2010-09-22, 16:07 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
RewriteCond %{HTTP_HOST} !www.exempeldoman.se
RewriteRule (.*) http://www.exempeldoman.se/$1 [L,R=301] Och det fungerar jättebra och rekommenderas för sökmotorerna (du fokuserar Pagerank på en domän) |
||
Svara med citat |
2010-09-22, 18:19 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack, funnkade perfekt!
En annan fråga, är det bäst att dirigera trafiken till domänen med Ä eller domänen med A? |
||
Svara med citat |
2010-09-22, 19:21 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns massor med trådar om IDN-domäner om du söker. Det är mest en smakfråga men det finns en del för- och nackdelar. E-post fungerar inget vidare på IDN t.ex.
2010-09-22, 19:48 | #5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är inte så van vid IDN-domäner ännu men har förstått det så att kan vara problem med länkar där url:en inte är omskriven till punycode. Så länge det är du som skapar länkar till IDN-domänen kan du ju alltid göra om till punycode, men andra som frivilligt länkar till din sajt gör knappast det.
Jag har testat att länka utan att göra om url:en och det har funkat bra. Vet inte var det kan uppstå ev. problem. Jag tycker du ska pekka mot IDN-domänen. Det kan ge lite extra kraft på Google samtidigt som det kan vara bra att vänja folk vid å, ä, ö i domännamn. EDIT: Vad gäller e-post så är det ju inga problem för dig att använda icke-IDN som epost-domän. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|