FAQ |
Kalender |
2010-09-24, 15:38 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Jag har funderat mycket och länge på hur jag ska använda mig av mitt "imperium" av webbsidor jag gjort för att skapa bästa möjliga sökmotoroptimering för de olika sidorna. Jag har i dagsläget cirka 60 olika sidor av olika kvalitet (många av låg kvalitet bör kanske tilläggas) och färdiggrad. Jag har skapat ett sorts Website Management System för att hålla reda på alla sidor, ambitioner med dem osv. Där har jag specat min sökmotorstrategi för samtliga sidor. Jag rankar dem enligt: - Toppsidor / end stop - dvs sidor som är hårt beroende av sökmotoroptimering. Här har jag knappt några utgående länkar alls. Ofta hög PR - Rankarsidor - Sidor som ofta är en "sökord.se"-sida som även om de är beroende av fler länkar även tillåter vissa utlänkar. PR runt 0-2 - Icke-SEO-sidor - Sidor som inte har någon direkt nytta av SEO, här är jag generös med utlänkar. Ofta hög PR. - Satellitbloggar - bloggar om ditten och datten jag använder till stor del för länkbyten. Ofta PR 0-1. Jag har cirka 20% toppsidor, 60% rankarsidor, 20% icke-SEO och 10% satellitbloggar. De är fördelade inom olika områden men med ganska stort fokus på hälsa, ekonomi och resor. Frågan är hur jag ska sätta upp länkar sinsemellan för att kunna dra så mycket nytta av mitt nätverk som möjligt utan att förstöra för mig själv. I dagsläget länkar jag bara uppåt och till viss mån sinsemellan för samma kategori enligt ovan. Jag ordnar länkbyten framförallt från satellitbloggar och icke-seo-sidor med adress rankarsidorna och toppsidorna. Jag har dock väldigt sparsamt med länkar mellan sidorna då jag inte vill "läcka PR" från viktiga sidor, men att länka uppåt ger ju ganska lite kraft. Tex att länka från en ämnesrelaterad PR0-sida ger ju inte mycket extraskjuts åt toppsidan, men att göra åt andra hållet ger ju boost år PR0-sidan, men dränerar ju till viss mån toppsidan. Det kan vara svårt att förstå kanske, men hur gör ni andra som har väldigt många sidor till förfogande? Har ni en bra strategi jag kan få idéer ifrån? // Christoffer |
|||
Svara med citat |
2010-09-25, 13:26 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Frågan jag ställer mig: "Varför vill du inte läcka PR?"
PR är bara en siffra som inte "anger rankingen" i sökmotorerna, en "p-förlängare i SEO världen". Själv gör jag så här: 1 - har de siter som ska tjäna pengar 2 - varje site som ska tjäna pengar har +5 satellitsiter i första ring (en skyddsring kan man säga), högre konkurrens byggs ringarna på (den starkaste strukturen är pyramidstrukturen, egyptens pyramider har stått upp länge) Dessa satellitsiter korslänkas hårt, satellitsiterna får egna satelliter OM konkurrensen är hård för "toppsiten" (tjäna pengar siten) ... Finns många sätt att lyckas, men att "tänka för mycket på PR läckning" är att foka på fel saker, alldeles för små detaljer. Du är inne och petar i de saker som tar 80% av din tid, men endast kommer ge 20% av ditt resultat. |
||
Svara med citat |
2010-09-27, 12:21 | #3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tjena,
Kul att höra en annans åsikt och taktik. Jag var nog lite otydlig egentligen i mitt inlägg ang PR och så. Jag vet om att PR inte är så viktigt och brukar vanligtvis inte bry mig om det. PR är ju dock användbart på det sättet att visa ungefär hur "tung" sidan är jämfört med andra... Det var mer ett sätt att belysa att jag inte länkar ut från mina större sidor. Det är ju inget jag lägger ner mycket tid och fokuserar på på så sätt, utan att jag helt enkelt inte länkar ut från dem. Jag tänker också pyramider egentligen, med en pyramid inom varje kategori. I dagsläget länkar jag bara uppåt i pyramiden men det ger inte så mycket kraft uppåt eftersom de undertill är ganska klena (sett till PR, TR, antal inlänkar eller vad man nu vill). Men är teorin om att "läcka länkjuice" genom att ha många utlänkar korrekt egentligen? Det handlar i såna fall om halvrelevanta länkar från länkbyten alt. länkar till egna halvrelevanta sidor. Skulle ni ha en länksida (ala "länkpartners") från en sida som baserades på SEO med hög SERP-konkurrens? |
|||
Svara med citat |
2010-09-27, 20:02 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du vet om att utlänkar kan förknippa din sida med relevans precis som inlänkar kan? I många fall ger en utlänk mer tillbaka än vad man själv förlorar på det. Undantaget är väl att undvika att länka till konkurenter.
Själv undviker jag länksamlingar utan försöker hellre i samband med innehåll tipsa om var användaren kan läsa mer. Kräver lite mer av "länkbytet" men ger betydligt bättre effekt. |
|||
Svara med citat |
2010-09-28, 08:00 | #5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
FredrikMH: Jag har aldrig hört att det kan vara rakt av positivt så det var nytt. Däremot så har jag hört att om man länkar till stora, vettiga sidor så ger de mer cred till de andra länkarna på samma plats.
Men grundproblemet kvarstår dock att de flesta sidor jag vill ge lite boost är sidor som inte är lika stora eller kvalitativa som toppsidorna. Om jag länkar till de mindre blir det en en-mot-en-länk mellan sidorna, och det kan aldrig vara bra. Om jag är med i ett länkbyte måste det vara en kvalitetssida jag byter mot för att eventuellt kunna länka från en toppsida och få en länk till en mindre satellitsida (dvs ett trevägsbyte), men allt som oftast är ju knappast länkbyten med stora, kvalitativa sidor. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|