FAQ |
Kalender |
2010-11-02, 13:31 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hejsan,
jag köpte nyligen en sida där säljaren påstod att jag skulle ha ensamrätt till sidan/scriptet. nu har det visats sig att samma person har såld samma script till minst 10 olika personer. detta lär väl vara olagligt? |
|||
Svara med citat |
2010-11-02, 13:52 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Avtalsbrott iaf, om det finns papper på att du har ensamrätt.
Olagligt, hmm, inte riktigt. |
||
Svara med citat |
2010-11-04, 06:59 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Klart det är olagligt.
Avtalsbrott där man sedan säljer samma script till olika är bedrägeri. Begär pengar tillbaka och eventuellt skadestånd. Du får nog lösa det där rättsligt dock. |
|||
Svara med citat |
2010-11-07, 13:37 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det absolut viktigaste är att du kan styrka att du har ensamrätt på skriptet inte bara ett muntligt avtal, det muntliga avtalet gäller naturligtvis men det är svårt att bevisa vid ett tvisteförfarande.
Har du ett tydligt avtal som styrker din rätt tag omedelbart kontakt med den som du köpt skriptet av, om det rör sig om större summor kanske du direkt ska gå via ett juridikt ombud för att inte riskera att göra ett misstag juridiskt som minskar dina förutsättningar till ersättningen alternativt nivån på ersättningen. Eftersom du har ensamrätt på skriptet bör du även omgående kontakta de som användetr sig av ditt skript, bara för att de köpt ett skript har de inte rätt att använda detta om den som säljer inte innehar rättigheten till detta. Har de köpt skriptet innan du förvärvat rätten till skriptet kan du inte rikta något krav mot dem, då kan du bara rikta dina krav mot den som sålt rättigheten till dig om de hävdar att ingen annan nyttjar skriptet och du har ensamrätt. Om de som nyttjar skripet förvärvat skriptet efetr att du tagit över rättigheten till skriptet kan du inleda en dialog med dem om ersättning/kräva att de ska sluta använda skriptet. Exaktr hur du ska gå tillväga om du ska försöka driva processen själv eller involvera juridiskt ombud redan från början beror enligt min uppfattning på hur mycket pengar det rör sig om. Det kostar att blanda in juridisk expertis, samtidigt är det inte helt enkelt område inom juridiken. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|