Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


systemkamera köpes!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-11, 08:15 #1
grön grön är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 28
grön grön är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 28
Standard systemkamera köpes!

Söker efter en digital systemkamera. Då man är novis inom detta område ställs inga superhöga krav på kameran.

prisintervall 2-5 tusen
grön är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-11, 08:55 #2
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
http://www.netonnet.se/search?query=...&category=3295
Se till att du får objektiv med den du köper.

en av canon kamerorna där tex.
Sedan har jag för mig det finns nikon på netonnet MED objektiv som ska vara okej kvalitet.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-11, 15:12 #3
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Du ställer inga höga krav, kanske ska du ha en vanlig digital kamera då eller en med långzoom?

Men du är säkert envis och vill ha systemkamera, full respekt för dig! =)
Vill bara ge dig lite råd och tips.

1. Systemkameror är ingeting man köper så ofta, så se till att åka till en butik , prova på dom att hålla i handen för att känna efter, du vill ju inte få kramp efter 10 minuters fotografering antar jag?

2. Välj rätt märke, antingen Canon eller Nikon.
Har du ngn bekant med canon t.ex, ta canon, då kan ni låna varandras utrustning och det tjänar du en hel del på.

3. Se till att köpa något från blocket isf, eller här då, men se till att det blir t.ex en Canon 500D eller 550D, de ligger på 15,1-18,1 mega pixel tror jag, med ett 18-55mm IS objektiv kan du ta många bra bilder beroende på ljusförhållande och stabilitet.

5. Välj inte något lägre än 450D canon isf, för 450d är precis som 500d (500d har lite bättre skärm och liveview funktion) tror jag (jag är inte så insatt i 450d), och 550d är storebror till 500d i sin tur då.

6. Se till att du får med objektiv, kameraväska, alla tillbehör och ett minneskort.

7. Du säger ju att du inte bryr dig om kvaliten, det tror jag inte mycket på, du vill ha bra kvalite på bilder och det beror mkt på hur du har ett förhållande till kameran, så tänk igenom lite och fråga gärna om det är något, jag svarar mer än gärna.

(Äger själv ingen kamera men är lite påsatt inom det ämnet)
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-11, 17:58 #4
Caliber Caliber är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 67
Caliber Caliber är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
(Äger själv ingen kamera men är lite påsatt inom det ämnet)
Du menar väl ändå insatt?
Caliber är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-11, 18:26 #5
grön grön är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 28
grön grön är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Du ställer inga höga krav, kanske ska du ha en vanlig digital kamera då eller en med långzoom?

Men du är säkert envis och vill ha systemkamera, full respekt för dig! =)
Vill bara ge dig lite råd och tips.

1. Systemkameror är ingeting man köper så ofta, så se till att åka till en butik , prova på dom att hålla i handen för att känna efter, du vill ju inte få kramp efter 10 minuters fotografering antar jag?

2. Välj rätt märke, antingen Canon eller Nikon.
Har du ngn bekant med canon t.ex, ta canon, då kan ni låna varandras utrustning och det tjänar du en hel del på.

3. Se till att köpa något från blocket isf, eller här då, men se till att det blir t.ex en Canon 500D eller 550D, de ligger på 15,1-18,1 mega pixel tror jag, med ett 18-55mm IS objektiv kan du ta många bra bilder beroende på ljusförhållande och stabilitet.

5. Välj inte något lägre än 450D canon isf, för 450d är precis som 500d (500d har lite bättre skärm och liveview funktion) tror jag (jag är inte så insatt i 450d), och 550d är storebror till 500d i sin tur då.

6. Se till att du får med objektiv, kameraväska, alla tillbehör och ett minneskort.

7. Du säger ju att du inte bryr dig om kvaliten, det tror jag inte mycket på, du vill ha bra kvalite på bilder och det beror mkt på hur du har ett förhållande till kameran, så tänk igenom lite och fråga gärna om det är något, jag svarar mer än gärna.

(Äger själv ingen kamera men är lite påsatt inom det ämnet)
Flera bra synpunkter.
Kameran kommer användas till tex. mindre och enklare fotojobb samt privat då man ska knäppa lite fina bilder. Intresset för fotografering finns och vill ha en "instegskamera", man måste börja nånstans. Långzoom och fisheye behövs inte.

har kollat på 550D en hel del och det är klart ett alternativ.

Någon som sitter på en kamera här? jag finns ett PM bort

får ta på mej tofflorna och glida ner till en fotobutik.

Caliber: hehe
grön är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-11, 23:06 #6
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Caliber: Ja! haha..jag hittade inget ord för det, så jag tog påsatt som i ...you name it!

Jag tycker absolut du ska ta ngt i 500D eller 550D , du kan ta grymt fina bilder med denna kmeran med rätt inställning, rätt iso och slutartid och allt möjligt.
Sedan kan du köpa begagnade objektiv för att slippa betala t.ex 3000 kr för ett helt nytt, då betalar du bara 2500 kr för det gammla, och skulle du inte vara nöjd med det säljer du vidare det för ca 2500 kr, så det blir inte så mycket förlust.

Huset kan du dock köpa nytt men det spelar ingen större roll, se bara till att det är bra skick på kameran och objektivet, testa att ta några bilder.

Ett tips:
Kolla blocket!
En bekant fick en 500D för 3800 kr där, dock inte garanti och kvitto eftersom den var köpt i tyskland, men vem bryr sig om det när man kan köpa till garanti (tror jag), dock så fick han med alla tillbehör, instruktionsböcker och 8gb minneskort samt väska.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017