FAQ |
Kalender |
2011-03-13, 10:09 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
jag får inte /tmp att rensas oavsett vad jag gör på min Debian 6 server vid boot. Det intressanta är att det fungerade tills nyligen då Percona började klaga att den inte kunde skriva till /tmp (error 13, permission denied), dock har jag inte modifierat några system inställningar utan bara kompilerat diverse programvaror. /etc/default/rcS verkar som den skall: Kod:
# # /etc/default/rcS # # Default settings for the scripts in /etc/rcS.d/ # # For information about these variables see the rcS(5) manual page. # # This file belongs to the "initscripts" package. TMPTIME=0 SULOGIN=no DELAYLOGIN=no UTC=yes VERBOSE=no FSCKFIX=no RAMRUN=no RAMLOCK=no Senast redigerad av jayzee den 2011-03-13 klockan 10:25 |
||
Svara med citat |
2011-03-13, 10:29 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad får du om du skriver "ls -ld /tmp"?
|
|||
Svara med citat |
2011-03-13, 10:31 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det verkar som /tmp:s rättigheter blev på något sätt fel, något som löstes med en enkel chmod 777 /tmp.
Varför det hände vet jag dock inte, inte heller varför bootscriptet inte kunde rensa mappen (körs inte /etc/init.d/bootmisc.sh som root?). Senast redigerad av jayzee den 2011-03-13 klockan 10:42 |
||
Svara med citat |
2011-03-13, 10:34 | #4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
"lsattr -ld /tmp" då? Det går nämligen att sätta attribut så att inte ens root kan ändra en fil/katalog.
|
|||
Svara med citat |
2011-03-13, 10:36 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
Svara med citat |
2011-03-13, 10:44 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ser normalt ut, bootmisc.sh borde ju köras som root, men uppenbarligen inte om den inte kunde ignorera rättigheterna.
|
|||
Svara med citat |
2011-03-13, 11:10 | #7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är mountall-bootclean.sh som rensar /tmp, inte bootmisc.sh. Kan vara bra att veta eftersom mountall-bootclean körs mycket tidigare än bootmisc.
Kanske lite långsökt men har du lagt /tmp på en egen partition? Är denna partition i så fall monterad när mountall-bootclean.sh körs? |
|||
Svara med citat |
2011-03-13, 13:31 | #8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
/tmp ligger inte på egen partition och har alltid fungerat som det skall tills imorse då jag märkte att mysql inte kunde skriva till den. Hur rättigheterna på /tmp ändrades har jag ingen aning om men det fixades enkelt tillbaks till ursprungs-läge med chmod. |
||
Svara med citat |
2011-03-15, 09:43 | #9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad låg i din /tmp? Något nytt? Något oväntat? Är du den enda som har tillgång till konsollen?
Detta låter icke bra. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|