Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Regler för att få hålla tävling?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-08, 15:52 #11
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
För att vi inte skall missa nåt viktigt.

________________

2. Pristävlingar i marknadsföring/reklam

2.1 Krav på prestation
I en pristävling skall man prestera något, t ex svara på kunskapsfrågor, skriva en slogan, hitta på ett namn eller lösa ett korsord. Vinnare skall utses genom att tävlingsdeltagarnas individuella prestationer bedöms enligt vissa, i förväg klart bestämda grunder. Slumpen får inte i någon nämnvärd omfattning påverka utgången av tävlingen - annars blir det hela att betrakta som ett lotteri.

Om flera deltagare har kommit fram till samma eller likvärdigt resultat som berättigar till pris blir konsekvensen att alla dessa deltagare skall få likadana eller likvärdiga priser. Denna situation löses genom att man skiljer deltagarna åt med en utslagstävling. De får alltså inte skiljas åt genom lottdragning eller annat förfarande där slumpen är den avgörande faktorn, för då blir tävlingen ett lotteri. Samma gäller om pristagare i en tävling utses genom lottdragning bland inlämnade rätta svar.

Ibland konstrueras pristävlingar så att ett lotterimoment kommer före själva prestationsmomentet för att få fram deltagare till en slutomgång. Avgörande för om detta skall anses vara lotteri eller tävling är hur utslagsgivande slumpmomentet är för att utse vinnare. Om antalet tävlingsdeltagare begränsas mycket starkt genom lottdragningen och samtliga tillförsäkras priser, bedöms det hela som ett lotteri eftersom gruppen av pristagare redan har bestämts i och med framlottningen av denna.

Mer om ovanstående kan man läsa här.

_________________

Gissar på att du inte får glömma att ha med "3. Skriv en motivering" och att du tydligt gör detta klart innan start att du bedömer och delar ut priser till bästa motivieringen.

Samt att om nu 2 personer mot förmodan skulle skriva samma motivering, samt ha koll på både frågor och röda kycklingar så får du dela ut pris till båda. Alternativt fråga fler frågor.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-08, 22:11 #12
toblin toblin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 8
toblin toblin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 8
Tävlingsvinsten räknas precis som någon skrev som sidoinkomst.
Du får betala ut upp till 1000 kr. per år till en privatperson.

Om utbetalad vinst överstiger 1000 kr under samma år (till samma person) skall arbetsgivaravgifter och inkomstskatter betalas. För denna typ av sidoinkomster är inkomstskatten alltid 30%, man behöver inte få in inkomstuppgifter på vinnaren och leta i skattetabeller...

Man måste dessutom registrera sig som arbetsgivare (enkel procedur) och skicka uppgifter om vinnarens inkomst till vinnaren samt till skatteverket senast den sista januari året efter.
toblin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 20:43 #13
rollex rollex är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 19
rollex rollex är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 19
Jag väcker liv i denna tråden igen med en tolkningsfråga jag gärna vill ha hjälp med!
Om vi säger att jag arrangerar ett lotteri enbart, så är det inte tillåtet utan tillstånd, men om jag först kör ett lotteri, där 3 vinnare utses av slumpen, som sedan går till en "finalomgång" med t.ex. 3 frågor man ska svara på, så är det tillåtet?


Sen undrar jag också hur mycket koll dom har på olika lotterier? har dom en person som på heltid kikar runt på nätet efter olagliga lotterier?
rollex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 21:17 #14
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av rollex Visa inlägg
Jag väcker liv i denna tråden igen med en tolkningsfråga jag gärna vill ha hjälp med!
Om vi säger att jag arrangerar ett lotteri enbart, så är det inte tillåtet utan tillstånd, men om jag först kör ett lotteri, där 3 vinnare utses av slumpen, som sedan går till en "finalomgång" med t.ex. 3 frågor man ska svara på, så är det tillåtet?


Sen undrar jag också hur mycket koll dom har på olika lotterier? har dom en person som på heltid kikar runt på nätet efter olagliga lotterier?
Maila lotteriinspektionen de brukar svara ganska snabba att svara på frågor. Sedan hur mycket de kollar runt är väl svårt att säga, men min uppfattning är väl den att de har ganska bra verktyg för att övervaka webben och kollar in ifall de misstänker något.
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-21, 01:21 #15
Cykelpedals avatar
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 255
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem
Cykelpedals avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 255
Citat:
Ursprungligen postat av rollex Visa inlägg
Om vi säger att jag arrangerar ett lotteri enbart, så är det inte tillåtet utan tillstånd, men om jag först kör ett lotteri, där 3 vinnare utses av slumpen, som sedan går till en "finalomgång" med t.ex. 3 frågor man ska svara på, så är det tillåtet?
Tror jag verkligen inte, då dessa 3 vinnare får en möjlighet som andra inte får. Du skrev själv dessutom "3 vinnare", vilket visar att dessa personer har vunnit: och anordna ett lotteri där några vinner av slumpen är som sagt otillåtet.
Cykelpedal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017