FAQ |
Kalender |
2011-04-29, 15:53 | #1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hej.
Nu i deklarationstider tänkte jag höra om detta som jag nyligen såg på skatteverkets hemsida. Citat:
|
||
Svara med citat |
2011-04-29, 16:20 | #2 | ||
|
|||
|
Har tidigare år varit avdrag på 4000 kr. Är inte säker om det gäller 2010 också.
http://www.expowera.se/mentor/starta...alen_hemma.htm |
||
Svara med citat |
2011-04-29, 16:23 | #3 | ||
|
|||
|
Tack för länken men det jag inte förstår är hur jag praktiskt går till väga för att få detta avdrag. Ska jag skriva något i deklarationen och i så fall var?
Jag hittar inget lämpligt fält. |
||
Svara med citat |
2011-04-29, 16:51 | #4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ett tips till dig Erik är att använda skatteupplysningen. Då får du svar på sådana frågor direkt.
Jag gjorde precis detta och den ligger under: - > Beräkning av skattemässigt resultat - > R22 - Övriga skattemässiga justeringar, kostnader min andel |
|||
Svara med citat |
2011-04-29, 17:47 | #5 | ||
|
|||
Banned
|
Framförallt, man får förhoppningsvis mer korrekta svar än att fråga här
Senast redigerad av hnn den 2011-04-29 klockan 17:53 |
||
Svara med citat |
2011-04-29, 18:06 | #6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Absolut. Tråden är för den skull inte värdelös. Nu slipper flertalet andra ringa och belasta Skatteverket med samma fråga. Så i det stora hela så tycker jag att Erik har bidragit till Sveriges småföretagare och egentligen alla skattebetalare. Och jag ska ju även tillägga att jag själv inte hade genomfört detta avdrag, så jag tackar Erik för påminnelsen.
Men principen om att alltid gå till källan först, tycker jag är vettig. Vågar man inte ringa själv så kan man ju alltid be en kompis |
|||
Svara med citat |
2011-04-30, 10:11 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Osäker på vad ni egentligen kom fram till men när jag besökte Skatteverkets kurs för att starta företag så poängterade man noga att du inte kan få avdrag för ett traditionellt kontor (dator, skrivbord, etc) eftersom detta går att använda privat. För att få avdrag för ett arbetsrum så krävs det ett rum som man enbart kan använda i arbetet såsom ett rum med massagebänk, etc. Kvinnan från skatteverket har alltså fått det hela om bakfoten?
|
||
Svara med citat |
2011-05-01, 14:31 | #8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
http://www.skatteverket.se/svarpavan...e80001745.html
Arbetsrummet ska alltså avskiljt ifrån bostaden och det ska vara inrett på ett sådant sätt att det inte kan användas bostadsändamål. Bostadsändamål känns som ett väldigt luddigt begrepp. Ett kontor med skrivbord och dator kan ju såklart användas även privat, men skulle det räcka för att säga att det inte kan användas i bostadsändamål? Vad är kraven för att det ska räkas som "avskiljt på ett sådant sätt att det inte ingår i bostaden"? Egen ingång? Ett helt rum som bara är inrett som kontor? Det som är rimligt är ju att man får dra av alla direkta kostnader så som en del av hyran(beräknat på antal kvadratmeter som är inrett som kontor) el, kontorsmateriell, kaffe m.m. Senast redigerad av pelmered den 2011-05-01 klockan 14:40 |
|||
Svara med citat |
2011-05-01, 14:42 | #9 | ||
|
|||
|
Det verkar finnas 2 olika avdrag. Ett om Arbetsrummet är avskiljt ifrån bostaden och det är inrett på ett sådant sätt att det inte kan användas bostadsändamål. Då får man dra av faktiska kostnader.
Om följande inte är uppfyllt kan man dra av ett schablonbelopp på 2000 kronor för Villa och 4000 kronor för hyreslägenhet. Tillägg: För detta avdrag så måste man jobbat hemifrån minst 800 h under året. Ovanstående är bara en tolkning av skatteverkets information och ingen indikation på hur skatteverket kan besluta i något specifikt ärende. Citat:
|
||
Svara med citat |
2011-05-01, 14:51 | #10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jaha, tack så mycket!
|
|||
Svara med citat |