FAQ |
Kalender |
2011-04-23, 13:09 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har en EF och en bil som är köpt privat.
Jag har en körbok där jag skriver när jag kör med den för min ef, varför, tid och sträcka. Sedan får jag 18 kr milen. Det finns ett fält där det står: "Skador". Nu krockade jag med bilen för några dagar sedan och undrar om företaget kan stå för skadorna då den användes i tjänst. |
||
Svara med citat |
2011-04-23, 13:33 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Milersättningen är 18,50 kr/mil.
I första hand ska försäkringen täcka skadorna vid krock, men man kan även låta företaget betala skador som sker i tjänst, har dock aldrig gjort det själv, men det finns möjlighet att göra det. Skriv en utförlig skaderapport och att du hade bilen i tjänst och bifoga verifikationen i bokföringen så har du gjort ett "öppet" avdrag i företaget, då blir det inget skattetilägg om skatteverket "tolkar" det annorlunda. mejla [email protected] för att fråga. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-23 klockan 13:48 |
||
Svara med citat |
2011-04-23, 13:34 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2011-04-25, 13:24 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Fick detta svar ifrån Skatteverket:
Du har rätt att ta ut 18:50 kr per mil skattefritt från din näringsverkamhet. De skador som du fått på din privata bil när du åkte med den i tjänst är en privat kostnad. Du kan dock bokföra dem i näringsverksamheten och sen återlägga dem i skattemässiga justeringar i bilaga NE, ruta R13 som bokförda kostnader som inte ska dras av. Så det verkar inte gå. Tack ändå |
||
Svara med citat |
2011-04-25, 16:59 | #5 | ||
|
|||
|
Det var ett tveksamt besked från skatteverket, det skulle jag forska vidare på för det finns möjligheter att exempelvis dra av vissa reparationer och visst underhåll när man använder privatbil i tjänsten, men man får nog stå på sig lite för de ger väl ett standardsvar för att inte vara för tillmötesgående.
Det beror på hur mycket pengar det är frågan om om man vill jobba mer med ärendet. Kolla upp rättsfallen så på lagen.nu eller dom.se så kanske du hittar något att jobba vidare med. |
||
Svara med citat |
2011-04-25, 20:34 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Tack för hjälpen Conny! |
||
Svara med citat |
2011-04-25, 20:47 | #7 | ||
|
|||
|
Det finns (eller har i alla fall funnits) undantag när man har haft exceptionellt mycket mer slitage än normalt på sitt privata fordon så ska de tfinnas en möjlighet att dra av den extra kostnad som det inneburit att ha privatvilen i tjänsten. Har dock inte haft anledning att forska vidare på det själv.
|
||
Svara med citat |
2011-05-10, 21:52 | #8 | ||
|
|||
|
Jag ställde frågan till skattmasen själv:
Citat:
Och fick idag följande svar: Citat:
Min tolkning är att det finns möjligheter att göra avdrag om arbetstagaren har kostnader för en skada som inte täcks av försäkringen och som inte orsakats av den anställde själv. Jag tokar det dessutom som att den anställde (den som får pengarna av arbetsgivaren) har bevisbördan. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-05-10 klockan 21:57 |
||
Svara med citat |
2011-05-12, 00:48 | #9 | ||
|
|||
|
Jag skickade en halvprovocerande slutsats till skattmasen pga tidigare lite halvotydligt svar, min slutsats löd:
Citat:
Ytterligare svar från sakttmasen idag: Citat:
Senast redigerad av Conny Westh den 2011-05-12 klockan 00:53 |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|