FAQ |
Kalender |
2011-06-11, 13:15 | #21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2011-06-12, 00:37 | #22 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Det är avläsningar från gamla böcker m.m. Detta märks genom att ordet t.ex. innehåller siffra eller "konstigt" tecken. Det riktiga ordet är alltid "skuggat" för det första och för det andra innehåller det enbart bokstäver. När man väl förstått detta så lär man sig snart att se det "falska" ordet och skriva vadsomhelst istället för det. Testa! |
|||
Svara med citat |
2011-06-12, 15:58 | #23 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
Svara med citat |
2011-06-13, 01:03 | #24 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Väldigt intressant!
Det är ju en ständig kamp mellan captchas och botar vilket gör att det blir svårare och svårare för användarna när bottnarna blir mer avancerade. Jag försöker till varje pris undvika att använda captchas och jag har en del trix som funkar bra för mig i de allra flesta fall. Det behövs verkligen lite innovationer när det gäller detta och den här captchan var väldigt enkel och bra, även om det är en del problem även med denna som redan tagits upp i tråden. |
|||
Svara med citat |
2011-06-13, 01:57 | #25 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nej detta gillade jag inget vidare. Ifs kan det i mitt fall bero på att jag rent konstnärligt har problem med att t.o.m. rita en streckgubbe.
Själv brukar jag när det gäller formulär av olika slag helt enkelt infoga en "spambotfälla" i form av ett tomt extra textfält med ett lockande namn/id typ "email" eller liknande men som är satt "display: none;" i stilmallen. Är inte fältet tomt nonchaleras inlägget. Verkar funka utmärkt ännu så länge. Spambotar är tack och lov fortfarande skapligt "dumma". |
||
Svara med citat |
2011-06-13, 11:45 | #26 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2011-06-13, 14:43 | #27 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sedan kan man kombinera det med att kolla hur lång tid det går mellan att formuläret laddas och skickas. Är det under kanske 3 sekunder(beroende på hur formuläret ser ut) är det nog spam. |
|||
Svara med citat |
2011-06-13, 15:12 | #28 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Nästan förvånande att en del simpla trix fortfarande kan fungera men det verkar iaf göra det konstigt nog. Men som en kompis uttryckte det: "Man ska aldrig försöka vara smartare än absolut nödvändigt, många är för smarta för sitt eget bästa och krånglar till allt i onödan." Jag tror det ligger en del i det. Därmed inte sagt att CAPTCHA-bilder och liknande inte behövs för de har säkert sitt berättigande på många ställen. Jag är själv inte så förtjust i att använda dem men det är jag det. En del andra tycker annorlunda och deras åsikter kan självklart vara minst lika giltiga som mina. |
||
Svara med citat |
2011-06-13, 15:18 | #29 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja det ligger onekligen i farans riktning att det då är fråga om just spam. :-)
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|