FAQ |
Kalender |
2011-06-21, 11:28 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej,
Jag undrar, om om man köper upp två webbplatser där omsättningen är fördelad på följande vis Webbplats ett: 2,5 miljoner / året (Köpesumma 15 milj.) Webbplats två: 950.000 / året (Köpesumma 3 milj.) Min fråga är då. Låt oss säga att jag köper dessa webbplatser och ökar omsättningen med allt mellan 100.000-300.000 / år. Stiger värdet i webbplatsen då, att jag om några år kan få den sålt för mer än vad köpte de för? Eller stannar värdet? |
|||
Svara med citat |
2011-06-21, 11:43 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är ju omöjligt att säga med den data du har gett oss.
Att omsättningen är 2,5 miljoner säger inte så mycket, vad är vinsten? Om sajten i fråga t.ex. köper in dyr elektronik och säljer med förlust så kommer som säkert att få en bra omsättning men dåligt resultat. Om det dock är en sajt som utan marknadsföring omsätter dessa pengar på rena betaltjänster på själva sajten och därmed inte har några omkostnader så är det ju superbra! Sedan får du kolla om det är en framtidssäker branch, om det t.ex. är en sajt som omsätter 2,5 miljoner per år på att sälja cd-skivor så skulle jag inte kasta mig över den. Hur ser utvecklingen ut de senaste 3-5 åren? Finns det något som indikerar att utvecklingen skulle fortsätta? Öka? Avta? Hur mycket arbete krävs? En sajt som omsätter 2,5 miljoner på tre heltidstjänster är ju inte i närheten lika attraktiv som en sajt som omsätter 2,5 miljoner på 1 timmes arbete i månaden. |
|||
Svara med citat |
2011-06-21, 11:44 | #3 | ||
|
|||
|
Den sidan med lägre omsättning kommer troligtvis öka mest i värde procentuellt.
Men om du ska få sidorna sålda så krävs det ju även att en köpare finns och hur finansmarknaderna ser ut om några år är svårt att säga. |
||
Svara med citat |
2011-06-21, 11:55 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det här handlar ju inte så mycket om domännamn. Snarare om klassiska företagsförvärv. Sen att det sker i formen av en hemsida, må så vara!
Gör din läxa! Gör en ekonomisk kalkyl och lista de möjligheter och hot som du kan finna. Gå till banken, flera, prata med vänner eller folk du har förtroende för som kan lite om ekonomi. Varning för glädjekalkyler om det inte finns utrymme att förlora en massa pengar!! :-) Lycka till *** För övrigt, det är rätt meningslöst att du baserar din framtida verksamhet på de inlägg du får från ett anonymt forum som detta. Du kan lika gärna posta på Flashback och svaren skulle vara minst lika relevanta. Det finns ingen möjlighet för dig att verifiera kompetensen bakom olika inlägg, vem som skriver vad. Redan där finns ett enormt underläge för dig. Hela trovärdigheten står och faller med kompetensen. I så fall kan du lika gärna kasta tärning, eller fråga katten... Om du går till banken eller pratar med personer i din närhet som du har förtroende för finns ljusår större chans till mer relevanta och mer värdefulla svar. Men det är kanske lite häftigare att posta på ett forum!! :-) Bara det faktum att du väljer att posta här lägger ribban på en skojar-låg nivå helt med avsaknad av substans till ekonomiskt avslut... Senast redigerad av MrBob den 2011-06-21 klockan 12:03 Anledning: avvikelserapportering |
||
Svara med citat |
2011-06-21, 11:59 | #5 | |||||
|
||||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Tid för att underhålla sajterna om man inte väljer att utveckla de så ligger antal timmar på mellan 5-15 varje vecka. Nu pratar jag om båda sajterna i detta stycke. Citat:
Jag söker lite input bara! Senast redigerad av Doctor.Data den 2011-06-21 klockan 12:08 |
|||||
Svara med citat |
2011-06-22, 12:19 | #6 | ||
|
|||
|
Sida nummer 1 förstår jag inte hur du hade tänkt nå lönsamhet av vid ett köp för 15/2,5 gånger omsättningen. Nr 2 verkar mer lovlig. Sätt dig ner och gör ett antal ekonomiska kalkyler med olika scenarion över utvecklingen så du ser resultatet både om det går som du hoppas och om det går dåligt.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|