FAQ |
Kalender |
2011-09-08, 06:15 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag försöker hitta information om online/moln backupplösning för ett mindre företag (under 20 användare ) där det rör sig om max 1TB totalt i nuläget. Vi funderar på att skaffa en ny mindre server enbart för fildelning i nätverket (byta ut en trött gamal Win 2003 server) med 1 disk för systemet och 2st 2-3 TB diskar speglade för lagring av filer, och därefter en on-line/moln backupplösning på allt. Vi sitter idag på en dedikerad 10/10 fiber så inkrimintella on-line backupper bör inte vara något större problem. Vi kör både Mac och PC i huset. Har ni några tips på bra moln/on-line backupplösningar? Eller i huvud taget lite tips på hur ni kör era nätverk, lagring och backupp? Eller hade ni hellre satsat på en egen backupplösning än en on-line lösning? Det känns som att man borde kunna lösa detta med en on-line lösning billigare/smidigare än att göra det själv "old style" Mvh / Johny |
||
Svara med citat |
2011-09-08, 07:45 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns säkert billigare lagringslösningar á la Dropbox som har vettiga priser för dessa datamängder.
För ren filkopiering så behövs det inga avancerade backuplicenser (som vi själva kör) och då sjunker såklart priset rejält. Har man SQL-databaser, Exchange och vill backa System State så behöver man helt andra backuptjänster. |
||
Svara med citat |
2011-09-08, 08:15 | #3 | |||
|
||||
|
Det finns så många onlinebackuplösningar som kan uppfylla dina så jag antar att du måste börja jämföra priserna och sen prestanda. En googling på "online backup" ger massor med träffar och om jag vore dig skulle jag börja med att kika på de som lagrar data i Sverige.
Själv använder jag dropbox till mindre, icke konfidentiella, filer och en egendriftad backuplösning för servrarna som bygger på NovaStors xSP. |
|||
Svara med citat |
2011-09-08, 15:52 | #4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Köp någon av de lite större NAS-enheterna med 3-6 diskplatser beroende på vad du vill ha för redundans och lagringskapacitet. Det är en bra lösning för filhantering och backuper i första steget.
Detta bör man komplettera med en off-site backup på hela NAS-enheten. Vad som är den bästa lösningen för detta vet jag inte riktigt. |
|||
Svara med citat |
2011-09-08, 16:10 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Crashplan kör jag. Har nyss börjat med onlinebackup så har inte så mycket att säga mer än att jag vet om deras tjänst. Unlimited data har de iaf.
|
||
Svara med citat |
2011-09-09, 09:09 | #6 | ||
|
|||
|
1 TB tar tid att flytta ut på moln. Tro nog det smartaste är att ha en NAS och sedan göra backup NAS, alt har en mindre server och sedan har utbytbara diskar i, som man sedan stoppar i säkerhetsskåp på annan geografisk plats.
Vad är det du skall skydda dig emot? Stöld & Brand -> Bra att data finns utanför företaget. Hårdvarufel , diskar går sönder - > Raid Mänskligafaktorn -> Backup av användarens filer, så man får en tidsmaskin och kan gå tillbaka. Citat:
|
||
Svara med citat |
2011-09-09, 13:43 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2011-09-10, 01:12 | #8 | |||
|
||||
|
Jag kör också Crashplan, både mot deras molnlösning och lokalt på kontoret. Tycker det fungerar riktigt bra, har faktiskt idag testat att återställa 3-4 gb och det tog en timme lite drygt från molnbackupen.
När jag startade backupen var det cirka 50gb och det skulle ta 4-5 dagar. Hoppsan tänkte jag, lät den stå på under natten och så var den klar. När man använder datorn drar den ner hur pass aktiv den är, men när den fick stå oanvänd så gick det undan. Primärt är den lokala backupen bra, men ibland sitter man hemma som jag gjorde idag. Vi här även försäkringskrav på att backup ska lagras på 2 platser. |
|||
Svara med citat |
2011-09-10, 03:33 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla förslag!
Vi ska titta på era förslag och liknande lösningar och väga detta mot en enklare lokal backupplösning. Kanske även en så enkel lösning som en extern hd dock-station och byta diskar manuellt. |
||
Svara med citat |
2011-09-10, 11:38 | #10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Gör man det manuellt får också ofta ett ganska stort glapp mellan senaste backupen och datan. Då förlorar man kanske en veckas arbete om något skulle hända vilket kan vara väldigt kostsamt. Det är ohållbart att göra det oftare än en gång i veckan på ett mindre företag om det inte är något som ingår i er kärnverksamhet med tanke på arbetstiden man måste lägga ned. Ska man då räkna med arbetstiden tjänar ni nog på att ha en automatiskt lösning i längden. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|