Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Online backup för mindrer företag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-08, 06:15 #1
Jakerlund Jakerlund är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
Nykomling

Standard Online backup för mindrer företag?

Hej,

Jag försöker hitta information om online/moln backupplösning för ett mindre företag (under 20 användare ) där det rör sig om max 1TB totalt i nuläget.
Vi funderar på att skaffa en ny mindre server enbart för fildelning i nätverket (byta ut en trött gamal Win 2003 server) med 1 disk för systemet och 2st 2-3 TB diskar speglade för lagring av filer, och därefter en on-line/moln backupplösning på allt.
Vi sitter idag på en dedikerad 10/10 fiber så inkrimintella on-line backupper bör inte vara något större problem.
Vi kör både Mac och PC i huset.

Har ni några tips på bra moln/on-line backupplösningar?
Eller i huvud taget lite tips på hur ni kör era nätverk, lagring och backupp?
Eller hade ni hellre satsat på en egen backupplösning än en on-line lösning?
Det känns som att man borde kunna lösa detta med en on-line lösning billigare/smidigare än att göra det själv "old style"

Mvh

/ Johny
Jakerlund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-08, 07:45 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Det finns säkert billigare lagringslösningar á la Dropbox som har vettiga priser för dessa datamängder.

För ren filkopiering så behövs det inga avancerade backuplicenser (som vi själva kör) och då sjunker
såklart priset rejält.

Har man SQL-databaser, Exchange och vill backa System State så behöver man helt andra backuptjänster.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-08, 08:15 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Det finns så många onlinebackuplösningar som kan uppfylla dina så jag antar att du måste börja jämföra priserna och sen prestanda. En googling på "online backup" ger massor med träffar och om jag vore dig skulle jag börja med att kika på de som lagrar data i Sverige.

Själv använder jag dropbox till mindre, icke konfidentiella, filer och en egendriftad backuplösning för servrarna som bygger på NovaStors xSP.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-08, 15:52 #4
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Köp någon av de lite större NAS-enheterna med 3-6 diskplatser beroende på vad du vill ha för redundans och lagringskapacitet. Det är en bra lösning för filhantering och backuper i första steget.
Detta bör man komplettera med en off-site backup på hela NAS-enheten. Vad som är den bästa lösningen för detta vet jag inte riktigt.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-08, 16:10 #5
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Flitig postare

Crashplan kör jag. Har nyss börjat med onlinebackup så har inte så mycket att säga mer än att jag vet om deras tjänst. Unlimited data har de iaf.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-09, 09:09 #6
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
1 TB tar tid att flytta ut på moln. Tro nog det smartaste är att ha en NAS och sedan göra backup NAS, alt har en mindre server och sedan har utbytbara diskar i, som man sedan stoppar i säkerhetsskåp på annan geografisk plats.

Vad är det du skall skydda dig emot?

Stöld & Brand -> Bra att data finns utanför företaget.
Hårdvarufel , diskar går sönder - > Raid
Mänskligafaktorn -> Backup av användarens filer, så man får en tidsmaskin och kan gå tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Jakerlund Visa inlägg
Hej,

Jag försöker hitta information om online/moln backupplösning för ett mindre företag (under 20 användare ) där det rör sig om max 1TB totalt i nuläget.
Vi funderar på att skaffa en ny mindre server enbart för fildelning i nätverket (byta ut en trött gamal Win 2003 server) med 1 disk för systemet och 2st 2-3 TB diskar speglade för lagring av filer, och därefter en on-line/moln backupplösning på allt.
Vi sitter idag på en dedikerad 10/10 fiber så inkrimintella on-line backupper bör inte vara något större problem.
Vi kör både Mac och PC i huset.

Har ni några tips på bra moln/on-line backupplösningar?
Eller i huvud taget lite tips på hur ni kör era nätverk, lagring och backupp?
Eller hade ni hellre satsat på en egen backupplösning än en on-line lösning?
Det känns som att man borde kunna lösa detta med en on-line lösning billigare/smidigare än att göra det själv "old style"

Mvh

/ Johny
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-09, 13:43 #7
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
1 TB tar tid att flytta ut på moln. Tro nog det smartaste är att ha en NAS och sedan göra backup NAS, alt har en mindre server och sedan har utbytbara diskar i, som man sedan stoppar i säkerhetsskåp på annan geografisk plats.

Vad är det du skall skydda dig emot?

Stöld & Brand -> Bra att data finns utanför företaget.
Hårdvarufel , diskar går sönder - > Raid
Mänskligafaktorn -> Backup av användarens filer, så man får en tidsmaskin och kan gå tillbaka.
De hade 10Mb uppströms, så 1TB bör inte ta mer än en vecka i ett första skede, sedan backupas bara de filer som ändrats. Förutsatt att de inte arbetar med extremt stora filer tror jag inte onlinebackup är något problem efter att man fått iväg all data till att börja med.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-10, 01:12 #8
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag kör också Crashplan, både mot deras molnlösning och lokalt på kontoret. Tycker det fungerar riktigt bra, har faktiskt idag testat att återställa 3-4 gb och det tog en timme lite drygt från molnbackupen.

När jag startade backupen var det cirka 50gb och det skulle ta 4-5 dagar. Hoppsan tänkte jag, lät den stå på under natten och så var den klar. När man använder datorn drar den ner hur pass aktiv den är, men när den fick stå oanvänd så gick det undan.

Primärt är den lokala backupen bra, men ibland sitter man hemma som jag gjorde idag. Vi här även försäkringskrav på att backup ska lagras på 2 platser.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-10, 03:33 #9
Nykomling

Nykomling

Tack för alla förslag!

Vi ska titta på era förslag och liknande lösningar och väga detta mot en enklare lokal backupplösning. Kanske även en så enkel lösning som en extern hd dock-station och byta diskar manuellt.
Jakerlund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-10, 11:38 #10
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jakerlund Visa inlägg
Tack för alla förslag!

Vi ska titta på era förslag och liknande lösningar och väga detta mot en enklare lokal backupplösning. Kanske även en så enkel lösning som en extern hd dock-station och byta diskar manuellt.
Jag skulle verkligen inte rekommendera att kör med extern hd. Backuper som måste göras manuellt glöms ofta bort om man inte har någon som är ansvarig för det. Men vad händer om den här personen är sjuk eller slutar? Tar någon annan över då? Det är väldigt lätt att det slarvas, glöms bort eller nedprioriteras av många anledningar, därför rekommenderar jag varmt något som är automatiskt.

Gör man det manuellt får också ofta ett ganska stort glapp mellan senaste backupen och datan. Då förlorar man kanske en veckas arbete om något skulle hända vilket kan vara väldigt kostsamt. Det är ohållbart att göra det oftare än en gång i veckan på ett mindre företag om det inte är något som ingår i er kärnverksamhet med tanke på arbetstiden man måste lägga ned. Ska man då räkna med arbetstiden tjänar ni nog på att ha en automatiskt lösning i längden.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017