Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


AdWords: se aktuellt CPC bud utan annons?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-12, 08:58 #1
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Standard AdWords: se aktuellt CPC bud utan annons?

Hej! Planerar att lägga upp en hemsida vars relevanta sökord är högt konkurrensutsatta. Men innan jag börjar göra hemsidan vill jag göra en budget för vad det skulle kosta att driva trafik till hemsidan genom AdWords. Kan jag på något sätt se ungefär vad CPC budet för specifika sökord ligger på utan att skapa en AdWords kampanj? Har ingen hemsida än så kan inte skapa annonser och testa själv.
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-12, 09:43 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Placeringen på Adwords avgörs av många fler faktorer än bara CPC. Så det går inte säga en siffra bara.

Exempelvis kan den sajt betala 1kr/klick och har 10% CTR och ligga ett (1x10=10 som jämförelsetal).
Sedan kan en annan sajt betala 4kr/klick men har bara 2% CTR och ligger således tvåa (2x4=8 som jämförelsetal).

Om det kostar 1kr ligga etta, 4 kr ligga två, vad kostar då tredjeplatsen? Sedan finns det som sagt många andra faktorer som påverkar oxå.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-12, 10:26 #3
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson Visa inlägg
Placeringen på Adwords avgörs av många fler faktorer än bara CPC. Så det går inte säga en siffra bara.

Exempelvis kan den sajt betala 1kr/klick och har 10% CTR och ligga ett (1x10=10 som jämförelsetal).
Sedan kan en annan sajt betala 4kr/klick men har bara 2% CTR och ligger således tvåa (2x4=8 som jämförelsetal).

Om det kostar 1kr ligga etta, 4 kr ligga två, vad kostar då tredjeplatsen? Sedan finns det som sagt många andra faktorer som påverkar oxå.
Tack för svaret! Såg nu att frågan var lite konstig. Förstår att det är många faktorer som spelar roll på CPC. Men för att kunna göra en budget skulle jag behöva veta ungefär vad CPC skulle ligga på med normala CTR värden. Jag har ingen aningen om sökorden har CPC 10 kr eller 60 kr.
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-12, 15:34 #4
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Det finns ingen "normal" CTR och som sagt är det många andra variabler som spelar in, så det är verkligen svårt att göra en uppskattning utan att testa sig fram.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017