FAQ |
Kalender |
2011-09-21, 15:44 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Vet ej om detta är rätt kategori att posta i. Ett företag har kontaktat mig och vill annonsera på en av mina sajter. Sajten är en nischad sajt med 7000 unika besök och 17000 sidvisningar per månad. Kunden har sin business i exakt samma nisch. Vad skulle ni ta för en sitewide topbanner i månaden med ovanstående förutsättningar? /pisod |
||
Svara med citat |
2011-09-21, 15:56 | #2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Dryga 200 unika om dagen är inte så väldans mycket, men eftersom den är nischad ökar förstås potentialen att ta betalt. Tre-fyrahundra spänn i månaden kan kanske vara rimligt. Jag jämför då med nischade sajter i Sverige som jag kollat in priserna på (utifrån besöksstatistik).
2011-09-22, 00:03 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaret Captain Thailand. Kommer nog begära lite mer pga av statistiken kommer att gå upp till ca 9000 unika per månad under nov - feb (enligt tidigare år) så jag kommer nog att begära lite.
/pisod |
||
Svara med citat |
2011-09-22, 00:36 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag tycker också du skall (prova att) ta rejält betalt, delvis eftersom företaget kontaktat dig. Ge dem riktigt bra exponering (som du beskrev) mot en bra slant, så blir förhoppningsvis båda nöjda.
2011-09-23, 11:53 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej Captain Thailand
Undra om man kan tolka ett helt uteblivet svar på mina banners/annons - förslag som att jag begärde för mycket Hur går talesättet "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket" /pisod |
||
Svara med citat |
2011-09-23, 12:15 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vänta lite till innan du tror något, det har ju bara gått 2 dagar.
|
||
Svara med citat |
2011-09-23, 12:40 | #7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
pisod,
Detta är vanligt. Många företag tycker att det skall vara mer eller mindre gratis att annonsera på "mindre" webbplatser. För ett par dagar sedan fick jag förfrågan från ett lokalt bolag om jag kunde erbjuda gratis annonsering på en av mina webbplatser (med drygt 100,000 unika besökare i månaden). Jag svarade med att skicka en länk till en sida med prisuppgifter och villkor. Självklart inget svar. ;-/ Andra har velat betala, men uppgett att budgeten är 2-500 kr för sex månader (!). Man upphör aldrig att förundras. Men det är bara att hålla god min och svara artigt att tack, men sådana "erbjudanden" har vi tyvärr inte. Kanske är det så att du trots allt la ribban lite för högt, dvs för lite exponeringar per betald krona. Men rocky har rätt, det kan ta betydligt längre tid innan frågan om annonsering passerat de ansvariga (inkl beslutsfattarna) på företaget.
2011-09-23, 12:49 | #8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tillägg:
Jag jobbar ju i Thailand och det är nog därför vissa (västerlänningar) fått för sig att eftersom grön curry med ris är jättebilligt, skall även annonsering på nätet vara det. Men jag vet att motsvarande fenomen existerar även i Sverige om än inte i samma "extremsnåla" omfattning. Jaja, då har jag presterat dagens gnäll-inlägg. På med dumstruten och in i skamvrån (igen)!
2011-09-24, 01:36 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
rocky: Det är helt sant. Men den initiala konversationen var snabb, inte mer än någon timme mellan mailsvar. Men det är väl inte helt omöjligt att det blir ett svar. Kanske ett motbud vilket jag hade väntat mig och jag kan tänka mig att gå ner i pris.
Captain Thailand: Jag tror nog att jag la ribban på för hög nivå. Det där med att avvisa artigt är något som jag lärt mig med åren. Även fast det inte vart någon affär denna gång men man har avvisat på ett trevligt sätt så är det inte helt omöjligt att de faktiskt gör en förfrågan vid ett senare tillfälle. Tack för för er input /pisod |
||
Svara med citat |
2011-09-24, 10:23 | #10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker inte heller att det är fel att ta betalt för annonseringen. Tänk på att en banner ofta förfular sidan och det är alltså inte "gratis" för dig att lägga upp en banner. Jag vet inte vilka inkomster du har annars men ett par hundringar för en månads annonsering är knappt värt faktureringsbesväret.
Jag håller dock med CT, det är väldigt många som kontaktar en och vill annonsera för pant-pengar. Det är bara att artigt tacka nej och hänvisa till en prislista så länge ens företag inte håller på att kånka. Sen är ju bannerannonsering i största allmänhet värdelöst (i min mening) för annat än varumärkesbygge. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|