Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


import av datordel från usa, tull + moms

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-04, 22:35 #1
freteks avatar
fretek fretek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 111
fretek fretek är inte uppkopplad
Medlem
freteks avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 111
Standard import av datordel från usa, tull + moms

Jag har köpt ett moderkort från USA för totalt 1157:- sek inkl frakt (genom mitt företag). Vad jag kan tyda på http://www.tullverket.se/innehallao/...280005754.html så behöver jag ej betala tullavgift för detta eftersom varan inkl frakt ej överstiger 1400:-

Eftersom jag aldrig tidigare handlat från land utanför EU har jag ingen aning om hur man skall göra. Tullavgiften verkar det som jag kan skippa men momsen, hur gör jag med den? Hur går jag tillväga med att anmäla ev tull och moms? Vet absolut inget om detta tyvärr.

Reflektion: Sjukt billigt det är med frakt från US. Betalar 39$ för frakt på ett kg ungefär. Handlar man från ex Dustin torskar man på runt 180:- för detta.
Reflektion 2: Handlade en hel del cyckeldelar från tyskland nyligen (ca 7kg). Betalar 60kr i frakt för detta (dhl), sjukt billigt. Nu har inte grejjerna kommit men det vekar helt otroligt billigt (bara nu paketet väger ca 7 kg när det kommer till mig :-) ).
fretek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-04, 23:26 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Som företag betalar man tull, du behöver inte tänka så mycket på det för transport företaget sköter det åt dig.

Så tull + moms + deras avgift brukar du får betala för hämta ut paketet eller får du det på faktura efteråt beroende på företag.

Tänk på du behöver EORI nummer hos tullverket för ta emot paketet, om du beställt som företag.

Dom går på värdet säljaren skrivit, i vissa fall så skriver dom det som gåva eller ett lägre värde.

Om du köpt det nytt från en butik i USA bör dom skriva korrekt värde, saker man köper från Kina skriver dom alltid som gåva utan man ber om det som standard känns det som.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017