FAQ |
Kalender |
2011-11-09, 22:16 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har aldrig gjort såhär förut så jag tänkte fråga först.
Kan jag skapa en subdomän på en av mina sajter, regga enbart ett nytt domännamn nånstans, och DNSa/peka det domännamnet till subdomänen jag skapat. Så att det nyreggade domännamnet blir sett som "root" i webbläsaren... asså www.tillexempel.se/ Tänkte skapa en liten satelitsida till en sajt. |
||
Svara med citat |
2011-11-09, 23:36 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Kör du apache så kan du fixa det med mod_rewrite. Testa .htaccess i stil med
RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP_HOST} subdoman\.se [NC] RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/subdomanunderkatalog RewriteRule ^(.*) subdomanunderkatalog/$1 [L] och givetvis måste apache veta om att båda dina domäner har samma rotkatalog. Det fixar du med ServerAlias <VirtualHost xxx.yyy.zzz.nnn:80> DocumentRoot /docroot ServerName mindoman.com ServerAlias www.mindoman.com ServerAlias subdoman.se ServerAlias www.subdoman.se </VirtualHost> Senast redigerad av alipang den 2011-11-09 klockan 23:49 |
||
Svara med citat |
2011-11-10, 09:36 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Såg nu att ja kan lägga det på samma loopiakonto som själva huvudsidan, så det löste sej.
Men, tanken jag hade initialt va en subdomän på ett surftownkonto eller ONEkonto (linux), det är väl apache tror ja... Kan jag alltså göra så om jag får nån sån knäpp idé i framtiden? |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|