FAQ |
Kalender |
2011-11-24, 16:47 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
om jag är anställd på företag A på vardagar samtidigt anställd på företag B (helger). Får lön från båda företagen, finns det någon möjlighet för tex Företag A att se att jag även får lön från företag B och vice versa? |
||
Svara med citat |
2011-11-24, 16:53 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Köra en koll hos skatteverket vem du får dege ifrån bara. |
|||
Svara med citat |
2011-11-24, 17:01 | #3 | |||
|
||||
|
Ja, för din egen skull så bör du även meddela företag A att du får ersättning från företag B och vice versa. Annars riskerar du att få en ganska saftig restskatt vid slutet av året, eftersom din totala inkomst är större än lönen som du får utbetalad från varje enskilt företag.
Det finns dock inga regler som säger att du måste meddela din arbetsgivare att du har eventuella sidoinkomster. |
|||
Svara med citat |
2011-11-24, 18:06 | #4 | |||
|
||||
|
Inte riktigt sant, det beror på anställningsavtalet. I mitt står det att jag måste ha arbetsgivarens tillåtelse och det är inte alls ovanligt. Jag har haft liknande avtal hos de tre sista arbetsgivarna.
|
|||
Svara med citat |
2011-11-24, 21:03 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Sedan beror det på vilken verksamhet du bedriver för de där extrainkomsterna. Är det verksamhet som kan räknas som konkurrerande behöver det inte stå i ett anställningsavtal utan det kan vara grund för uppsägning i alla fall. Står lite mer om det här ang. lojalitetsplikt http://sv.wikipedia.org/wiki/Lojalitetsplikt
|
|||
Svara med citat |
2011-11-25, 09:05 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Men å andra sidan krävs det nog viss misstänksamhet ifall de ska kolla upp dig. Jag tror inte att företag i regel kollar upp alla sina anställda för att se deras inkomstkällor.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|