Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fördelar med att starta företag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-25, 16:05 #1
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
Standard Fördelar med att starta företag?

Jag har inte riktigt kolla på vad som gäller som affiliate, om jag fattat det rätt dras både skatt och arbetsgivaravgift, redan vid utbetalningen, från de inkomster jag genererar som affiliate?

Vad vinner jag på att istället starta ett företag?

Hur fungerar det med Adsense, vad behöver en privatperson betala i form av avgifter som skatt osv på de pengar denne tjänar på Adsense?

Samma fråga fast om jag istället har någon form av företag?

De var allt för denna gång, tack så mycket!
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-25, 16:42 #2
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Ska du ta ut alla pengar i lön är det samma sak. Fördelen med företag är att du kan dra av dina kostnader som har med verksamheten att göra.

Det finns massvis av hjälp att få om man funderar på att starta eget. Kolla om det finns något nyföretagarcentrum på din ort, är du arbetslös kolla med AF som brukar ha kurser, har du något universitet/högskola i närheten kolla med dem, de har ofta föredrag kring entreprenörskap som är öppet för allmänheten.

Sist men inte minst, Skatteverket har infokvällar som är väldigt bra på att svara på mycket av det grundliga praktiska kring skatter och avgifter.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-25, 16:46 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Kraftigt förenklat:

Du kan dra av kostnader om du har företag. Om ditt webbhotell, din dator, din mjukvara, dina reklamkostnader, mm kostar dig 1000 kr och du har inkomster som affiliate på 3000 kr, så behöver du bara skatta på mellanskillnaden, dvs 2000 kr.
Hade du istället varit privatperson, så hade du inte kunnat göra avdrag för dina kostnader och du hade då varit tvungen att betala skatt på 3000 kr istället för 2000 kr.

Har du företag så kan du även välja att behålla intjänade pengar i bolaget och på så vis betalar du lägre skatt. När du tar ut pengarna så får du visserligen skatta på dem som vanligt. Men du kan då välja när du vill betala skatten. Det finns en stor fördel med det, om du har ojämna inkomster. Pga progressiviteten i skattesystemet så betalar du mer i skatt om du tjänar 1.000.000 år 1 och 0 kr år 2. Än om du tjänar 500.000 år 1 och 500.000 år 2. Har du ett företag så kan du i princip helt undvika att betala statlig inkomstskatt (tidigare värnskatten), genom att aldrig ta ut mer pengar ur bolaget än vad gränsvärdena tillåter.

Summan av kardemumman blir helt enkelt att du, i de flesta fall, betalar mindre skatt om du tjänar pengar som företag än om du tjänar samma peng som privatperson. Ju mer pengar det rör sig om, desto större blir skillnaden.


Edit: Anders hann visst före.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017