Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bo och driva företag utomlands?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-06, 16:45 #1
Dickies avatar
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
Dickies avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Standard Bo och driva företag utomlands?

Jag har funderat lite på att göra något kul och annorlunda med mitt liv. Eftersom jag jobbar med affiliate-marknadsföring så kan jag jobba från varsomhelst där det finns en Internet-anslutning.
Allt ska gå 100% lagligt till.

Jag ska säga upp lägenhet och allt annat i Sverige så att jag kan räknas som utflyttad om jag bor utomlands mer än 6 månader per år. Jag är inte gift och har inga barn.

Kan jag tex lagligt öppna ett företag i Seychellerna med tillhörande bankkonto och med det köra vidare som jag alltid gjort? Jag kommer inte befinna mig i Seychellerna utan kommer bo inom EU men inte i Sverige mer än max 3 månader per år.

Grejen med Seychellerna är ju vad jag förstått att man inte behöver föra bokföring och det är heller ingen skatt på inkomster från utlandet.
Men frågan är, skulle ett sånt här upplägg vara lagligt? Kan jag bo lite här och där sålänge jag bor större delen av året utomlands?

Hur blir det med Svensk sjukvård om jag blir dödssjuk och räknas som utflyttad? Jag är ju fortfarande Svensk medborgare...

Inget klag på etik, moral osv, tack. Jag har betalat en äckligt hög skatt i flera år nu och har fått nog, dessutom vill jag inte bo i Sverige.

edit: stavfel

Senast redigerad av Dickie den 2011-12-07 klockan 10:01
Dickie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-06, 20:19 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Angående sjukvården om jag har uppfattat situationen för en bekant korrekt så är det så att man inte har rätt till något mer än akutsjukvård om man flyttat ut från Sverige. Jag är dock inte helt hundra på det och det skiljer sig möjligtvis mellan landsting.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-06, 20:41 #3
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av Dickie Visa inlägg
Grejen med Seychellerna är ju vad jag förstått att man inte behöver föra bokföring och det är heller ingen skatt på inkomster från utlandet.
Men frågan är, skulle ett sånt här upplägg vara lagligt? Kan jag bo lite här och där sålänge jag bor större delen av året utomlands?
Jag har haft samma tankar, dock har jag inte haft någon avsikt att inte betala Svensk skatt dock. Jag hade tänkt mig att om jag tar det steget att: Jobba från utlandet men fortfarande betala Svenska momsen, egen avgifter etc.
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-06, 21:58 #4
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
När det gäller sjukvård har SKL gjort en översikt http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc38192_1.pdf

Om jag läser rätt så gäller att om du skriver ut dig till Seychellerna så är det bara sjukvård för akut sjukdom/skada som uppstår under besök i Sverige som subventioneras. Blir du dödssjuk utomlands lär du få betala både för transporten och sjukvården i Sverige.

Sedan kan det bli problem att bosätta sig i annat EU-land om du "skrivit ut" dig från ett EU-land. Du riskerar att skrivas där men då kan du å andra sidan få subventionerad vård i Sverige.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-06, 22:06 #5
dalesue dalesue är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
dalesue dalesue är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
Du bör nog klart och tydligt bosätta dig i något annat land (t ex ett land som har bra dubbelbeskattningsavtal med Seychellerna) så att du kan hävda att du verkligen är utflyttad och är skattskyldig i det landet. Det är dessutom en klar fördel om du spenderar mer än sex månader varje år i det landet.

I annat blir det lite "flygande holländaren" över dig som far från hamn till hamn och då är det nog risk för att den svenska skattmasen krasst anser dig vara skattskyldig i Sverige vilket är mindre lyckat om man har ett bolag på Seychellerna.

Dessutom är det du som har bevisbördan under de fem första åren efter utflytten och det 'r således du som skall styrka att du verkligen är utflyttad och inte har en väsentlig anknytning till Sverige. Rent praktiskt innebär detta att skattmasen gör det enkelt för sig och skönsbeskattar dig med ett belopp som vida överstiger vad du egentligen tjänat varefter skattmasen lutar sig tillbaka och låter dig arbeta i ditt anletes svett för att styrka att utflyttning verkligen skett.
dalesue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-07, 10:02 #6
Dickies avatar
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
Dickies avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Tack för alla svar!

Jag har även funderat på ett bolag i Estland, det vore kanske bättre med tanke på dubbelbeskattningsavtalet med Sverige? Visst tillkommer det skatt på pengar jag tar ut + bokföring men det kanske är värt det.

Citat:
Ursprungligen postat av dalesue Visa inlägg

Dessutom är det du som har bevisbördan under de fem första åren efter utflytten och det 'r således du som skall styrka att du verkligen är utflyttad och inte har en väsentlig anknytning till Sverige. Rent praktiskt innebär detta att skattmasen gör det enkelt för sig och skönsbeskattar dig med ett belopp som vida överstiger vad du egentligen tjänat varefter skattmasen lutar sig tillbaka och låter dig arbeta i ditt anletes svett för att styrka att utflyttning verkligen skett.
Vad är det för bevis egentligen? Kvitton med mera?

Senast redigerad av Dickie den 2011-12-07 klockan 10:06
Dickie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-07, 13:04 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Dickie Visa inlägg
Vad är det för bevis egentligen? Kvitton med mera?
Det är "fri bevisföring" som gäller. Du kan använda kontoutdrag, eller något annat. Vad som helst som klart visar att du bor utomlands duger som bevisning. Eller en massa småsaker som alla antyder att du skulle göra det och som tillsammans ställer det utom rimligt tvivel.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 06:26 #8
dalesue dalesue är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
dalesue dalesue är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
Vad gäller bevisbördan behöver det inte "vara ställt utom rimligt tvivel", vilket är en bevisbörda som används i brottmål för att ange åklagarens bevisbörda för att en tilltalad skall kunna befinnas skyldig. Så högt är inte beviskravet i skattemål även om det är illa nog att det är omvänd bevisbörda som gäller.

I skattemål brukar man istället använda sig av termen att den man skall göra det sannolikt vilket är ett betydligt lägre krav än ställt utom rimligt tvivel. Även om kravet är lägre skall det dock inte nonchaleras. En skatteprocess (även om man får rätt i slutändan efter ett antal år) är definitivt något man kan vara utan.

Enkelt förklarat skall du med hjälp av t ex uppgifter om utskrivning från den svenska folkbokföringen, inskrivning vid “folkbokföring” i det nya landet, hyresavier från ditt utländska boende, vatten- och elräkning från dito, utländska deklarationer, bankkontoutdrag som visar att Du tagit ut och använt pengar löpande i det nya landet etc. Kort sagt - allt mellan himmel och jord som kan styrka att du inte längre har väsentlig anknytning till Sverige och att du rent faktiskt stadigvarande vistas i det land som du uppgett att du flyttat till.

Din “lösning” med ett bolag i Estland tror jag inte heller löser dina problem. Nu kan jag i och för sig inte dubbelbskattningsavtalet mellan Estland och Sverige men anser den svenska skattemyndigheten att du sitter i Sverige och driver verksamheten i det estländska bolaget kommer skattemyndigheten anse att det estländska bolaget har sin faktiska företagsledning i
Sverige och att bolaget därmed är skattskyldigt i Sverige.

Så funderar du på att flytta ut - flytta ut enligt konstens alla regler och skapa därefter en verksamhet med utgångspunkt i de regler som gäller i det land som du flyttat till.
dalesue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-12, 17:12 #9
Dickies avatar
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
Dickies avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Jag har lite funderingar. Bolagsskatten i Estland är 0%.

Sociala avgifter i Estland är 33% och inkomstskatten är på 21%.
Innebär detta att jag får betala 54% i skatt på det jag tar ut i lön eller hur räknas detta ut?





Citat:
Ursprungligen postat av dalesue Visa inlägg
Din “lösning” med ett bolag i Estland tror jag inte heller löser dina problem. Nu kan jag i och för sig inte dubbelbskattningsavtalet mellan Estland och Sverige men anser den svenska skattemyndigheten att du sitter i Sverige och driver verksamheten i det estländska bolaget kommer skattemyndigheten anse att det estländska bolaget har sin faktiska företagsledning i
Sverige och att bolaget därmed är skattskyldigt i Sverige.
Men jag ska ju inte bo i Sverige och inte äga något här eller ha andra anknytningar så jag kommer enligt skatteverket att räknas som utflyttad.
Dickie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-12, 22:48 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Du kan inte summera procentsatserna så.

Säg att du vill ta ut 100 000 kr i handen.
Du ska då betala inkomstskatt cirka 26 582 kr.
Och Sociala avgifter 33% på 126 582 kr = 41 772 kr

Kostnaden blir alltså 26K + 41K + 100K = 168 354 kr och du betalar totalt 40% i skatt om jag inte räknade fel.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017