FAQ |
Kalender |
2011-12-10, 16:52 | #1 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Hej,
Idag har jag en enskild firma med vinst i för år 2011, och jag startade ett aktiebolag förra månaden. Den gamla verksamheten som bedrevs i den enskilda firman kommer nu att bedrivas i det nya aktiebolaget, och den enskilda firman kommer upphöra. Nu är det så här att jag vet att det finns något som heter "nolla" den enskilda firman, men vet egentligen inte i praktiken vad det innebär förutom att man nollar resultatet i den enskilda firman. Kan man inte flytta över samtliga vinster från den enskilda firman till aktiebolaget och därmed "nolla" resultatet i enskild firman för 2011 så att vinsten uppstår i aktiebolaget istället? Man vill ju gärna att detta sker innan årsskiftet. Hur går nu detta till? Fakturerar man bara över allt? D.vs. man skickar en faktura från Aktiebolaget till den enskilda firman. Vad skriver man då i fakturan? Antar att detta inte är något ovanligt och att det är många som har varit med om denna procedur. Tacksam för svar Med vänliga hälsningar Rookie / Tom Senast redigerad av jeanpaulgaultier den 2011-12-10 klockan 17:06 |
||
Svara med citat |
2011-12-10, 17:35 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Snacka med din redovisningsbyrå. Har du ingen, skaffa en.
|
|||
Svara med citat |
2011-12-10, 21:52 | #3 | ||
|
|||
|
Vinsten i din näringsverksamhet kan du sänka endast genom utgifter, att du helt enkelt köper något dyrt. Om du inte fakturerat något än så kan hålla inne dina fakturor till dina kunder och skicka fakturorna från AB:t istället.
|
||
Svara med citat |
2011-12-11, 16:40 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det borde väl gå att fakturera din enskilda firma från aktiebolaget och på så sätt få över pengarna?
|
|||
Svara med citat |
2011-12-11, 18:00 | #5 | |||
|
||||
|
||||
Svara med citat |
2011-12-11, 19:05 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Konsulttjänster?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2011-12-11, 20:20 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2011-12-12, 07:29 | #8 | ||
|
|||