Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Koncernstruktur

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-20, 16:42 #1
krolken krolken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 6
krolken krolken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 6
Standard Koncernstruktur

Hej

Jag har nyligen fått ett erbjudnade från ett företag som vill skapa en liten koncern av med de dotterbolag de har nu. Vissa av dotterbolagen har hemsidor, men mycket gamla html-sidor, andra har ingen alls. De vill nu ha nya hemsidor till alla företagen samt att de skall se ungefär likadana ut som koncernsidan.

Jag är inte riktigt överens med företaget hur man bör göra det smidigast. Han önskar då att trycka på det nya koncernnamnet så att när man skriver in www.foretag1.se skall man komma till www.koncernen.se för att där sedan klicka sig vidare till rätt företag.

Om man gör så tänkte jag lösa det så att jag lägger joomlainstallationen i en undermapp på varje sida. tex när man klickat sig vidare från koncernhemsidan kommer man till www.foretag1.se/xxxxx/ där sidan ligger.

Jag tycker inte om det sättet att göra det på eftersom jag tycker att vet man vilket företag man vill till skall man inte behöva gå via en annan sida för att komma till den, sedan när man väl har gått in där några gånger kommer man använda sig av www.foretag1.se/xxxxx/ direkt och då strunta i att gå via koncernhemsidan.

Innan de bestämde sig för att de ville ha det så här tänkte jag bara lägga en banner på varje hemsida som visade att de tillhörde koncernen.

Är det någon som har ett tips på hur man skulle kunna göra så att man få en snygg återkoppling till koncernen utan att man behöver gå in på deras hemsida när man skall till ett av företagen? (jag använder Joomla)

De vill ha separata hemsidor för varje företag, för ekonomiska själ och för skalbarhetens skull. Skulle de förvärva ett företag med en bra hemsida är det onödigt att ändra den. Då skall man bara kunna lägga till den på koncernhemsidan och fixa återkopplingen till koncernen på företagets hemsida.
krolken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-21, 14:28 #2
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Har varje dotterbolag egna varumärken / namn?

Går ju att göra en top bar längst upp där alla sajter ligger. Som www.gap.com ... beror dock på hur många webbplatser det gäller.

Att routa via koncernhemsidan är korkat ur alla synpunkter. Inte minst ur SEO-syfte och för besökare som vet exakt vilken sida man vill till direkt.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-21, 17:52 #3
krolken krolken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 6
krolken krolken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 6
Ja alla dotterbolag har egna varumärken.

Det var väldigt snyggt med det toppbaren. Jag skall börja kolla på om det går att lösa på något snyggt sätt i Joomla. Tack för tipset

Precis, jag håller med om att det är värdelöst med att routra via koncernen. Men jag behöver lite på fötterna och lite andra exempel att visa upp så jag kan övertyga dem att inte ha det så.
krolken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-22, 16:50 #4
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Säg bara att 90% av all webbtrafik kommer från sökmotorer. Sen frågar du om bolaget vill plocka bort 90% av webbplatsens trafik genom att köra en dålig lösning och bara rikta sig till nuvarande kunder.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-22, 19:43 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Håller med både TS och Wojt om att varje dotterbolag bör ha egna domäner och INTE använda underkataloger under en och samma domän.

Jag färståe uppriktigt inte anledningen varför man ska ha en så undermålig lösning. Den är "ostandard", krånglig, och förvirrande.

Vill man att varje sajt för dotterbolagen ska indikera vem som är koncernmoder så kan man lätt lägga en länk i sidfoten som säger "XYZ AB är ett dotterbolag till XYZ Holding AB" alternativt "XYZ AB ägs av XYZ Holding AB" eller något liknande.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-12-22 klockan 19:45
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-23, 02:44 #6
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Eller tryck in namnet på koncernen i loggan "En del av ..."
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-25, 11:33 #7
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
De varumärken man vill marknadsföra är väl i första hand dotterbolagens eftersom det är där både försäljning och kundvård sker. Därmed känns det betydligt proffsigare att ha företagssidorna på egna domäner.

En annan viktig aspekt är SEO.
Jag är ingen expert på SEO, men en strategi kan vara att kombinera allt till en domän för att maximera länkjosen till den domänen och därmed hamna högt i sökmotorerna. Företagssidorna kan man sedan optimera som landningssidor så att an hamnar på den som är mest relevant för varje sökord. Det blir ju då flera bra landningssidor. Med bra URI-struktur får man ju även med företagsnamnet där (koncern.se/företagsnamn).
Hur är det upplägget jämfört med att att ha allt på separata domäner i ett SEO-perspektiv? Någon som har bra koll på detta?
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-04, 09:45 #8
krolken krolken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 6
krolken krolken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 6
Tack för svaren :-) jag lyckades att få dem att inse att det var bättre att dela upp det.
krolken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017