Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Garantifundering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-11, 22:17 #1
Pewas avatar
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 253
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem
Pewas avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 253
Standard Garantifundering

Tjena,

Har en laptop som plötsligt fått ett mörkt område på skärmen, någon form av glapp misstänker jag då området tänds upp igen om jag trycker på baksidan.

Hur som helst, mailade butiken där jag köpt datorn och det visade sig att min 1 år långa garanti precis löpt ut. Nu är det dock så att felet uppstod redan i höstas, men då räckte det med att vinkla skärmen lite för att det skulle gå till sig. Lagom till felet blev permanent gick alltså garantin ut.

Hur ska man tolka 1 års garanti, är det räknat på när skadan först uppstod(inom garantin) eller när jag anmälde den(efter garantin)?

Har mailat butiken igen, men tänkte att någon här kanske sitter på info.
Pewa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-11, 22:49 #2
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Du har även rätt att reklamera en vara upp till tre år efter inköpsdatum, om felet kan bevisas är ett ursprungligt fabriksfel. Det kan vara värt att gå den vägen, jag lämnade precis in min 2.5 år gamla MBP och åberopade reklamationsrätten, fick rätt och fick den lagad helt gratis. Lämnade in den på närmaste AASP, hade den inte blivit godkänd hade jag fått betala en avgift på 500kr istället. Jag behövde inte ens bevisa att det var ett fabriksfel (hur jag nu skulle kunnat göra det...)
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-11, 22:53 #3
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
Garantin gäller från köpdatumet, dvs det datumet du köpte produkten och som står registrerat på garantisedeln. Dock är det vanligt med 2 års fabriksgaranti som om det kan bevisas att felet är ett fabriksfel så kan du försöka nyttja den garantin.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-12, 07:48 #4
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Det är ju när du anmäler till butiken. Dock så har du ju reklamationstid som är ytterligare 2 år i ditt fall. Och även under den tiden ska fel åtgärdas. Skillnaden är att det är upp till dig att bevisa att felen fanns där från början och inte är något som du sjäv har åtgärdat.

Kontakta konsumentvägledaren i din kommun. De kan hjälpa dig mer.
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-12, 09:16 #5
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Karlsson Visa inlägg
Det är ju när du anmäler till butiken.
Kanske inte riktigt när du anmäler utan snarare när du verkligen lämnar in datorn för reparation. Annars kan man ju ringa ett par veckor efter man köpt datorn och anmäla att den är trasig, vänta 4 år och sen lämna in den och få "livstids" garanti. Tyvärr råkar vi ut för just sådana kunder, som har ringt för flera månader sen och sagt att det var något fel, vi har sagt att dom måste lämna in den för att få den felsökt men dom har väntat tills efter garantin gått ut.
Då återstår bara reklamationsrätt som
1) Inte gäller företag.
2) Inte gäller förbrukningsvara som hårddisk, optisk enhet och batteri. (sen kan man ju fundera på om en disk verkligen är en förbrukningsvara eller inte)
3) Kan vara svårt att få igenom om datorn är i dåligt skick, säg att du har ett antal bucklor på den, det kan innebära att du nekas reklamation.

Så mitt råd är att alltid lämna in datorn såfort problem uppstår, det finns ingen anledning att vänta.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-12, 12:13 #6
Pewas avatar
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 253
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem
Pewas avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av najk Visa inlägg
...

Så mitt råd är att alltid lämna in datorn såfort problem uppstår, det finns ingen anledning att vänta.
Såhär i efterhand kan jag inte annat än att hålla med! Är väl av bekvämlighet jag inte lämnade in den direkt, den var ju inte så trasig och jag hade ingen större lust att vara utan dator någon vecka.

Datorn är i väldigt bra skick i övrigt, så att testa reklamera den ska jag göra. Hur går man tillväga då?
Pewa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-12, 13:30 #7
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Pewa Visa inlägg
Datorn är i väldigt bra skick i övrigt, så att testa reklamera den ska jag göra. Hur går man tillväga då?
Kontakta återförsäljaren.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-15, 16:59 #8
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Kolla med service verkstan om det är ett känt problem. Det kan ju vara så att det är ett vanligt problem och ATT de fixar det gratis. Det hände nämligen mig på min Samsung lapp.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-16, 21:46 #9
Pewas avatar
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 253
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem
Pewas avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 253
Fått svar från butiken som rekommenderade att kolla med någon tredje part först, för att få ett utlåtande om felet kan anses vara produktionsfel.

Någon som testat reklamera och vet hur pass "stränga" de är?

lazat: har varje tillverkare en egen serviceverkstad man kan kontrollera med?
Pewa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-16, 22:20 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Har du köpt datorn privat eller på ett företag? Helt olika lagar gäller beroende på vem som har köpt datorn.

Som konsument (privatperson) har du rätt att reklamera en trasig produkt inom tre år från inköpstillfället. Fel som du själv har orsakat omfattas inte av reklamationsrätten. De första sex månaderna ligger det på återförsäljaren att bevisa att felet har orsakats av dig. Efter sex månader övergår bevisbördan på köparen. Då är det upp till dig att bevisa att du inte har orsakat felet. Men även om du inte kan bevisa det, så är det mycket möjligt att säljaren godkänner reklamationen i alla fall.

Garanti är inte detsamma som reklamationsrätt. Det står tillverkare och återförsäljare fritt att lämna garanti, men är inte obligatoriskt enligt lag. I det här fallet hade du ett års garanti. Det är ganska brukligt och innebär i de flesta fall att säljaren tar på sig att fixa fel, utan att ifrågasätta varför de har uppkommit, inom tolv månader istället för de sex månader som lagen föreskriver.

Ett fel måste meddelas till återförsäljaren inom "skälig tid", vilket i praktiken innebär inom två veckor från det att du upptäckte felet.

Olika tillverkare ger olika fabriksgarantier. Kolla alltså om tillverkaren kanske lämnar en längre och bättre garanti än återförsäljaren.


Citat:
Ursprungligen postat av Pewa Visa inlägg
Nu är det dock så att felet uppstod redan i höstas, men då räckte det med att vinkla skärmen lite för att det skulle gå till sig. Lagom till felet blev permanent gick alltså garantin ut.
Ur juridisk synpunkt så har du försakat dina chanser att åberopa reklamationsrätten, om du har väntat i flera månader med att meddela återförsäljaren att varan är defekt. Men återförsäljaren kan alltid välja att acceptera reklamationen i alla fall.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017