Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Säljes: Affiliate barnklädessida, bra intäkter och bra ranking

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-03-29, 19:53 #1
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 12
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 12
Standard Säljes: Affiliate barnklädessida, bra intäkter och bra ranking

Nu säljer jag en barnklädessida med inriktning på barnkläder från Danmark (fråga vilken klädintresserad småbarnsförälder som helst varifrån de snyggaste och mest populära barnkläderna kommer ifrån så svarar de Danmark!).

Adress: www.danskabarnklader.se

Sidan rankar #1 på Google på sökordet "danska barnkläder" samt bra på ett antal märken såsom "Hjorth barnkläder", "fixoni barnkläder" m.fl.

Diverse uppgifter:
Intäkter: ca 40.000kr - 50.000kr (senaste 12 mån)
Besökare: ca 9000st (senaste 12 mån)
Ålder: ca 1 år

Sajten är en typ av prisjämförelse sida som automatiskt hämtar in produkter, priser, bilder m.m från åtta (8) olika källor (Sveriges största e-handelssajter för barnkläder) och kopplar dess länkar till respektive Affiliate-nätverk (Tradedoubler, AdRecord och Adtraction). En av källorna är dock inte via Affiliate utan de betalar en fast månadsavgift för att ligga med.

Detta innebär att sidan automatiskt uppdaterar sig själv (varje dag) och hämtar in rabatter, nya produkter, ändrade bilder m.m. Detta är unikt för vissa av källsajterna som inte tillhandahåller XML/Produkt-feed själva utan sidan hämtar programmatiskt in data genom sk "Screen Scraping" (under de senaste 12 månaderna har endast en sida krävt programmatiska ändringar, vilket då tog mig ca 15-20 minuter att lösa).

Även om sajten kan "rulla på" av sig själv (den uppdaterar m.m sig själv) så vill jag inte hålla på med "småprojekt" då jag har ett antal andra "stora" bollar i luften som jag satsar på (som Steve Jobs var tydlig med så är det lika viktigt att besluta vad man INTE ska göra som vad man SKA göra).

Antagligen skulle sajten må bra av lite SEO, bloggande, länkar m.m.

Sidan är en .NET-sajt (c#) och säljs komplett med all källkod, domännamn m.m. via svenskt AB.

Skicka bud i PM! (endast seriösa bud tack, detta är en inkomstbringande sida som har stor potential att öka i såväl besökare och därmed intäkter om man bara lägger lite tid på den).
fiddek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-30, 09:29 #2
danielbergstrom danielbergstrom är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 41
danielbergstrom danielbergstrom är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 41
Standard Danskabarnkläder

Hej,
Trevlig site! Har du siffror på intäkter från 2012 så här långt?

Hälsningar,
Daniel Bergström
danielbergstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-30, 12:55 #3
50inches 50inches är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 82
50inches 50inches är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 82
Hej!

Undrar bara hur stor % av dina besökare kommer organiskt, respektive från andra källor och direkt trafik.

Tack
50inches är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-31, 14:39 #4
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 12
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 12
Angående besökare så är i princip all trafik idag organisk, dvs ingen köpt trafik alls.
Organisk söktrafik: 85%
Hänvisning: 10%
Direkttrafik: 5%

Jag körde Adwords fram tills slutet av sommaren (eller om det var början av hösten) då Google Adwords introducerade nya regler och policies för annonsörer som "stoppar" rena affiliate-sidor med för många vidarelänkar. Man behöver alltså fylla på mer unik information på sidan för att den ska bli godkänd på Adwords. Jag har har haft andra sajter byggda på samma sätt (inom andra områden) och där har jag lagt ner lite jobb på att arbeta om sidan och framförallt fylla på egna texter här och där, och då har den blivit godkänd för annonsering på Adwords igen.

Tradedoublers (som är största intäktskällan) rapporter verkar inte fungera just nu (verkar vara så för alla), men jag postar intäkter så här långt 2012 så fort jag kommer åt rapporterna igen!

Mvh Fredrik
fiddek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-02, 10:44 #5
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 12
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 12
Jag har svarat på mer specifika frågor om intäkter via PM. Om ni undrar något så säg till!
fiddek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-03, 11:48 #6
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 12
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 12
Fyller på med att intäkterna så här långt 2012 är ca 7000-9000kr lite beroende på hur man räknar periodiserade fakturor.

Hittills i år har jag inte lagt en enda minut på sidan...
fiddek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-04, 12:51 #7
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 12
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 12
Det har kommit en del frågor via PM som jag svarar på här:

1. Hur fungerar den här interaktionen mellan skrapningen och affiliate systemet?
"Skrapningen" görs från sajten/servern där produkter delas in per varumärke och sedan byts produktlänken ut mot en affiliate-länk där direktlänken läggs till som "deep link".

2. Skrapar du från rss filer eller direkt av deras hemsidor?
Det är en blandning. De e-butiker som har rss/xml kör via dessa och övriga "direkt" med skrapning.

3. Jag skulle gärna vilja se lite screenshots på besökarstatistik och inkomster.
Se screenshot från Tradedoubler senaste året. Till detta kommer en fast annonsör som betalar 1000kr/månad och även småinkomster från andra nätverk.

Tradedoubler screenshot

Analytics screenshot

Jag har även fått in ett bud på 20.000kr - men med tanke på de rullande helt passiva intäkterna så är det för lågt.
fiddek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 09:42 #8
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 12
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 12
Det har gått lite trögt med buden sista dagarna.

Så, utifrån det utökas nu försäljningserbjudandet till att innefatta två sajter; www.danskabarnklader.se och www.sveabarnklader.se

Den sistnämnda är byggd på exakt samma teknik men handlar bara om svenska varumärken. Lite siffror om den:
- Antal besök senaste året: ca 15.000 (ca 60% via Adwords, 30% via organiskt)
- Intäkter senaste året: ca 20.000kr
- Kostnader via Adwords: ca 8500kr

En stor och VIKTIG skillnad är att "Svea Barnkläder" är godkänd hos Adwords så här kan man jobba upp konverteringen ordentligt!

Bud med pris innefattar alltså BÅDA sajterna!
fiddek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-12, 11:27 #9
50inches 50inches är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 82
50inches 50inches är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 82
Hur fungerar det med adwords godkända sidor?

Är det så att för att hemsidan är godkänd idag, så kommer den inte kunna blockas av google i framtiden?

Någon som har erfarenhet av detta?
50inches är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-12, 17:58 #10
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 12
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 12
Utan att veta exakt så är min känsla att Google manuellt har markerat sajten godkänd för en viss policy - och då behåller den den tills dess att någon manuellt tar bort det (vilket inte borde kunna hända).

Även sveabarnklader.se var ju nämligen stoppad en period tills dess att jag efter mycket mailande med Google's support fick dem att aktivera den igen (efter att jag gjort vissa ändringar iof). Det var däremot manuellt från deras sida att den gick igång igen.
fiddek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017