Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


snabbfråga

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-17, 16:16 #1
Webjake Webjake är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Webjake Webjake är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Question snabbfråga

Går det att dölja en domäns whois utan att byta ägare, gäller en .se domän?

tack på förhand
Webjake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-17, 18:53 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det beror på vilken registrar som du använder. Tex Godaddy erbjuder någonting som heter Domains by Proxy, där du kan dölja ägaruppgifterna. Men tjänsten är dyr och .SE-domäner via Godaddy är ännu dyrare, så det blir inte billigt.

Sen beror det även på vem du vill dölja uppgifterna för. Domains by Proxy döljer bara uppgifterna vid en vanlig whois. Men de lämnar ut uppgifter vid förfrågan från myndighet eller vid brottsmisstanke.

Tidigare gick det att ange vilka uppgifter man ville i IIS kontrollpanel. Det kanske fortfarande går? Att ange falska eller felaktiga uppgifter strider dock mot deras regler, så risken finns väl att du förlorar domänen, även om den förmodligen är ytterst liten.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-17, 20:39 #3
Webjake Webjake är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Webjake Webjake är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Tack för ditt svar. Får helt enkelt byta ägare på de då, ville bara höra om det fanns ngn annan möjlighet. Men de ligger hos Binero och har bett om överlåtelse blanketter hos deras support för drygt en vecka sedan, men inget svar från de. Under all kritik, försökte ringa tid idag, men gav upp efter 35 min kötid..

Ngn som vet om man kan faxa ett vanligt papper med överlåtelse uppgifter dit?
Webjake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-17, 21:34 #4
iostreams avatar
iostream iostream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 92
iostream iostream är inte uppkopplad
Medlem
iostreams avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 92
http://www.binero.se/support/faq/dom...av-en-se-doman
iostream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-17, 23:21 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Falska uppgifter kan också leda till urkundsförfalskning och är ett brott som kan ge 2-3 års fängelse.

Som standard när man registrerar en .SE domän som privatperson så skyddas personuppgifter såsom personnummer, adress, telefonnummer samt e-post. För och efternamn syns och går inte att komma undan på det viset, är man ett företag kan man ju ange en avdelning istället för en riktig fysisk person så att säga.

Det finns inget bra sätt att skydda WHOIS för .SE domäner för dom nu som anser att PuL inte är tillräckligt. Det kanske finns bulvaner där ute, men du har inget att säga emot om det uppstår konflikter. Den personen som är bulvan är den som är juridisk ägare och du får i så fall ta det civilrättsligt om ni har något avtal där i mellan, vilket är en ganska dyr process.
Att man vill dölja sin whois har oftast med SEO att göra och behöver varken vara lurt eller olagligt. Det går inte att dölja uppgifter för SE. Men det går att variera dem, genom att registrera olika domäner på olika juridiska personer. Detta gör man normalt för att dölja för Google att satellitsidor som korslänkar har samma ägare. Jag gissar på att det är utgångspunkten i TS frågeställning.

Själv så har jag genom åren registrerat domäner på både mig själv, mitt gamla HB, mitt AB och min bror/kollega. Det har alltid fungerat bra, tills för ett år sedan, då Binero "slarvade bort" flera av mina konton pga detta. Deras system klarade inte av att hantera olika ägare med samma kontaktmail. Därför bytte de vid migrationen kontaktmail på flera av mina konton från mail@domän.se till mail@domän.se1. Sedan skickade de nya inloggningsuppgifter till se1. Problemet är bara att jag varken äger eller kontrollerar någon e-post som ligger på se1. Jag kan inte heller skicka efter nya inloggningsuppgifter till en mail som jag inte äger.

Eller ja, jag misstänker i alla fall att detta är orsaken till att jag förlorade kontrollen över mina konton vid Bineros migration.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-18, 09:32 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det beror på vilken registrar som du använder. Tex Godaddy erbjuder någonting som heter Domains by Proxy, där du kan dölja ägaruppgifterna. Men tjänsten är dyr och .SE-domäner via Godaddy är ännu dyrare, så det blir inte billigt.

Sen beror det även på vem du vill dölja uppgifterna för. Domains by Proxy döljer bara uppgifterna vid en vanlig whois. Men de lämnar ut uppgifter vid förfrågan från myndighet eller vid brottsmisstanke.

Tidigare gick det att ange vilka uppgifter man ville i IIS kontrollpanel. Det kanske fortfarande går? Att ange falska eller felaktiga uppgifter strider dock mot deras regler, så risken finns väl att du förlorar domänen, även om den förmodligen är ytterst liten.
Domains by Proxy gäller INTE .se-domäner!
http://support.godaddy.com/help/2600?locale=en
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017